söndag 30 september 2012

Lortgrisar till festprisar

På torsdag då jag hämtade hem stortrollen från dagis så hade de haft väldigt roligt ute.
Tur att vi har tvättmaskin säger jag bara, bilden gör inte rättvisa åt hur de egentligen såg ut...
 Både på förmiddagen och sen senare på kvällen så jobbade jag.
Då jag bakade inför kvällsfrid så råkade jag bränna mig lite på brödformen, autch, länge sen sist.
Men brödet blev kanon gott och väldigt uppskattat!
På fredag fick vi besök av Nora och Maria.
Barnen fick hjälpa till med lunchen, blev plättar efter önskemål.
 Efter lunch tog jag bussen med alla barnen till öppnis i Valsta kyrka, maria tog bilen dit.
Oj så glada alla tre var av att få åka buss.
Hos Moa upptäckte Sanna hur kul det är att klä ut sig, det första hon gjorde var att ta på sig den fina klänningen och hon tog den av sig först då vi skulle hem.
Hadi lyckades hon också övertala att klä ut sig, och sedan skulle de "gifta sig".
 Vi tog bussen hem efter ett kort stopp via affären först.
 På promenaden från bussen så beundrade vi de fina höstfärgerna, Sanna och William plockade några av de fina löven också.
 Janiina hittade en tom cola flaska på golvet senare på kvällen som farbror glömt där. Den var en väldigt rolig leksak.
 M-P var borta hela dagen och kvällen då han skulle ut med kollegor direkt efter jobbet.
På lördag hade jag sagoläsning på bibblan med Janiina, medan M-P var på skogsknytte med stortrollen.
Mycket senare än planerat kom vi iväg på eftermiddagen, i två bilar, mot Nyköping då vi skulle fira min syster Nadjas man Patrick som fyllde 40år.
En festglad liten tjej med sin pappa.
Två blyga fina troll som kom igång med bus efter ett tag.
Här ställde de upp en kort stund på att bli fotade, lefter lite övertalning.
 Men sen kom Sanna igång, linslusen är tillbaka.
Mot kvällen samlades alla barne n stund på övervåningen framför tv:n.
Nere firade vi födelsedagsbarnet och lyckades få en bild på oss också medan Janiina hängde i Tinas famn redo för hemfärden.
 Grattis igen till dig Patrick!
 På hemvägen hamnade vi i världens kö vid stan då Eugenia tunneln var avstängd och alla bilar leddes via norrtull. Det tog oss en timma att ta oss genom stan!
Tur jag hade trevligt sällskap och att Janiina sov genom hela resan...
Inte så kul att sen ovanpå allt börja förbereda inför loppiset jag skulle på.
Sent blev det och självklart försov jag mig lite och kom iväg senare än tänkt till Odensala bygdegård.
Men jag hann färdigt innan loppiset öppnade.
Var rätt trevligt att stå där men inte så mycket folk som jag hade hoppats på, blev inte av med mycket men en del i alla fall.
Efter loppiset var jag helt slutkörd men åkte ändå till förrådet för att dumpa alla sakerna innan jag åkte till dansen där resten av familjen befann sig.
Janiina hade hittat en "gå stol" att roa sig med.
För en del av vinsten idag beställde vi hempizza, var för trött för att laga mat helt enkelt.
Somnade i soffan långt före barnen kan jag tillägga, och sen flyttade jag mig rätt snabbt till sängen då jag vaknat svagt till liv.
Det var lite kort om sen sista fram till söndag. Haft lite fullt upp som ni förstår.
// Sargit

1 kommentar:

Plingan sa...

Oj oj fullt upp verkligen! Vi var ute sent i söndags när det var dags för loppis, vi kom dit vid 12 och då sov Liam i bilen... Då vi trott att det skulle vara utomhus + att vi inte fått i oss ngn lunch så åkte vi hem igen. Orkade inte krångla med två vagnar (det var ju dessutom på övervåningen väl? Calle kikade in snabbt bara...) Så dessvärre blev det inget besök för oss. Skönt att du fick lite sålt iaf :-)

Vet du hur det blir med öppnis imorgon, Moa är väl fortf sjuk? Man kanske kan ses ändå?

Kram / Ingela