tisdag 18 september 2012

Mina blivande kockar

Fick sovmorgon idag, inte skönt att vakna tjugo i nio och komma på att det är tisdag och stortrollen ska då vara på dagis nio.
Behöver jag tala om att de inte var där till nio...
Nåväl, då barnen till slut kom till dagis och jag gjort några ärenden så så åkte jag och Janiina ner till Märsta kyrka för lite sopplunch.
Men först lite lek på öppna förskolan.
Medan alla andra satt sig för att äta och jag förberedde mat till Janiina så njöt hon av att ha hela lekrummet för sig själv, hon såg ut som om jag skulle störa då jag gick och sa att nu är det dags för mat.

 Självklart började det regna också just då jag skulle hemåt.
Men det hade barnen inte något emot, efter lite uppmuntran från mig (då William hade vägrat gå ut på dagis på grund av regnet och satt på golvet i hallen och surade då jag kom).
Fick dem att glatt hoppa och springa i vattenpölar på hemvägen.
 Då det var dags att förbereda middag så ville barnen vara med. Det var Sanna som bestämt dagens mat, potatismos och "jaheliha" (jauheliha= köttfärs). Hon menade köttfärssås, så det fick det bli.
Då jag tog fram potatisen för att börja skala så ville båda prova och efter en viss tvekan så gav jag med mig och lät dem prova.
Sen höll de på ett bra tag med att skala potatisar. Tror de skalade ungefär två och en halv var.
Det tog tid självklart men det tyckte jag det var värt att få se hur glada de var av att få hjälpa till.

 Snart nog så behöver inte vi skala potatisar längre utan kan överlåta den tråkiga sysslan till trollen.
 Men sen ville Sanna ut och cykla så båda försvann ut medan jag fortsatte med matlagningen.
Janiina höll mig sällskap i köket, men då hon var rätt famnig fick jag bära henne rätt mycket.
Till slut satte jag henne framför mig på köksbänken.
Då fick hon tag i kryddburken som hon försökte äta upp. Hon hade en rolig reaktion, något mellan en nysning och rysning då hon fick i sig lite av lökpulvret. Men jag fick inte ta ifrån henne burken.
 Sanna, William och M-P hade följt Elliot hem, han hade cyklat förbi men fått punka på cykeln. Men de kom tillbaka lagom till maten var nästan klar, bara själva mosandet och kryddandet kvar.
Detta skötte Sanna och William galant, jag behövde bara tala om vad de skulle ha i och hur mycket (det vill säga ta bara lite, ta lite till).
 De provsmakade till och med och kom överenns om att det behövdes mer lökpulver och peppar (jag fick inte smaka).
Efter andra provsmakningen så nickade båda godkännande och sa "gott, får jag smaka lite till?", som svar fick de att du får det på tallriken.
 Och faktiskt så hade de lyckats bra med kryddningen!
Lite småfix har vi gjort hemma och efter att jag läst saga för barnen och fått dem i säng så möttes jag av en rolig syn då jag kom ut ur deras rum.
Första gången Janiina somnat sådär hastigt, mitt i kvällsgröten till och med!
Trött liten tjej.
Nu har jag hunnit en bit på väg med ikapp bloggandet, men mycket återstår så ha tålamod.
// Sargit

2 kommentarer:

sofia sa...

vilka fina bilder!=) Bor ni med i Märsta? kram!

Familjen Sundström sa...

tack Sofia! jepp, vi bor i steninge :-)
// Sargit