söndag 2 september 2012

Lek & Bus

Som utlovat så åkte vi till Lek & Bus idag, hela familjen.
Vi åt lunch på Mammas i Upplands Väsby på vägen.
Då vi väl kom fram kunde barnen knappt stå still så ivriga var de att få komma in och busa.
Jag började med att springa runt med dem, vet att de klarar av att gå runt själva men det var då mycket roligare att följa dem måste jag säga.
Sanna gillar ju att gunga, det är ingen hemlighet, så även här hittade hon sätt att få gunga på.
Vi var en stund i hoppborgen också men det gillade inte Sanna och William så länge då det kom en massa äldre barn dit som inte visade så mycket hänsyn till de mindre.
Men de gillade det först då vi var nästan själva där.
Medan jag sprang runt med Sanna och William och klättrade, badade i bollhav och åkte rutschkana med mera så lekte Janiina i småbarnshörnan med M-P.
Hon ville inte ha sina hörselskydd på då hon tog dem av sig hela tiden, men då vi byttes av och jag var med henne så lyckades jag få henne att ha dem på sig. Hade velat ha ett par själv faktiskt...
Det var riktigt kul att se hur Janiina charmade de andra barnen i småbarnshörnan, ett tag var hon omringad av några 2-3åringar som ville gulla med henne då hon var yngst där just då.
Lina och Emma anslöt sig till oss också senare, oj så glada stortrollen blev över att få busa med Emma!
Men att springa efter tre troll tar betydligt mer energi än att springa efter två speciellt då den tredje inte är ett "flockdjur" än (Linas ord inte mina). Vi har ju haft sådan tur att Sanna och William jämnt har hållt sig i närheten av varandra då vi varit iväg och de har tvär koll på vad den andre gör, så vi har inte behövt känna oss splittrade på vem man ska "jaga" efter. Men Emma har mer sin egen vilja och går dit näsan pekar på ren impuls.
Sanna har ju vissa tendenser på att vara en riktigt hönsmamma och skrek på Emma flera gånger då hon ville åt något annat håll eller gjorde något som hon ansåg vara fel. Fick säga åt Sanna flera gånger att hon skulle sluta med det och överlåta sådant till oss vuxna.
Kul hade barnen och som Lina utryckte det, vi vuxna blev ju trötta bara av att titta på då de busade runt.
Några gånger kom vi till småbarnshörnan och lekte med Janiina också.
Något William lärde sig idag, med mycket envishet, var att klättra upp med hjälp av ett rep.
Ska se om jag får in en film på det senare.
 M-P som var rätt trött idag fick ta det lugnt med en kopp kaffe då han fått Janiina att somna, och sov det gjorde hon länge!
Självklart blev det en fika paus mitt i leken, slusch (eller vad de nu heter) ville de ha som förra gången.
Sen fortsatte leken bland annat med cyklarna.
 Måste erkänna att det var riktigt kul att ha lite bollkrig mot Lina en kortis, hihiii...
Men det slutade sedan med att Lina var uppe med barnen vid kanonerna och jag slängde upp nya bollar till dem så de slapp klättra ner. Och nej, de sköt inte på mig.
Mot slutet började barnen bli lite trötta men ville ändå inte riktigt ge sig.
Janiina som vi fått väcka till slut fick leka en liten stund till efter sitt sena mellanmål.
Sanna och William var måna om sin lillasyster och tog sig tid att leka med henne också då och då.
Till slut fick vi med oss hela barnaskaran utan alltför mycket tandagnisslan.
Det goda humöret barnen varit på fortsatte en stund till då vi var på väg till bilen, med ett kort stopp på Rusta först.
Men sen blev Sanna ledsen, hon ville vara med Emma ju. Hon ville inte åka hem och då man frågade vart hon ville sa hon surt ingenstans. Men sen kom det fram att hon ville till Emma...
Som tur var gick det över sen en stund i alla fall.
Själv var jag rätt slut på kvällen så slumrade till en kort stund efter sagoläsningen.
Men då Sanna och William inte var så sugna på att sova så fick jag kliva upp igen och då var jag om inte pigg men vaken igen.
Till slut gav de upp de med efter denna långa men roliga dag.
// Sargit

1 kommentar:

Lina sa...

Och i vår bil satt Emma och grät över att hon ville åka till Samma och William. :)