söndag 23 september 2012

Bullbak med mera

På eftermiddagen åkte ju M-P iväg på sin dansträning som vanligt men jag behövde inte vara ensam med trollen så länge för snart kom vaari, Helena och Tina på besök med lilla Roy.
Sanna och William är inte helt förtjusta i Roy än, det har backat lite verkar det som. Eller så är det väl det att de tolererar honom hemma hos vaari men hos oss är det "fel" för dem att det finns en hund här hemma.
Så Roy fick antingen vara i famnen hos någon då han var inne och så fick han springa ute på tomten ett tag också.
Barnen ville åter igen plocka äpplen, vilekt passade bra då min pappa sa sig vilja ha några med sig för att koka sylt.
Det blev några äpplen som ni ser, men det märktes knappt i trädet.
Sanna och William roade sig själva ute en stund efter att våra gäster åkt.
"Klippa" gräsmattan och plocka äpplen stod på deras schema. Villa ungar.
 I ett svagt ögonblick hade jag lovat plättar till middag, vet itne hur jag tänkt då eftersom jag var själv med alla barnen. Tur nog så sov Janiina en kort stund så att jag kudne koncentrera mig på att få "hjälp" av barnen att göra smeten.
De kan faktiskt göra smeten själv nästan, bara äggen och mängden av ingredienser behöver de hjälp med. Jag stod mest bredvid och gav instruktioner.
 Just som jag skulle börja steka plättar så vaknade Janiina.
Gick väl sisådär bra att försöka steka med henne i famnen då hon var otroligt famnig. Tur nog kom maken hem i samma veva så jag kunde steka färdigt med båda händerna fria.
Efter maten, som vi alla åt emd god aptit så inga plättar blev kvar, så började jag baka bullar med strotrollen.
Under tiden underhöll Janiina sin far, han hade fullt upp må ni tro.
Sanna och William fick göra det mesta i baket även denna gång.
Förväntansfulla barn vid den färdig jästa degen.
Mina duktiga bagare i fullfart, så mycket som har hunnit utvecklas sen senast vi bakade.
Nu kan de kavla färdigt nästan helt själva.
 De kan smeta på den goa smörkanelsockersmörjan.
 Janiina ville också vara med och baka.
 De rullade ihop degen helt på egen hand och sedan skar de den i bitar. Och så hjälptes vi åt att få ner bullarna i formerna, några hamande på sniskan men vad gör väl det.
Självklart fick de som belöning för gott arbete slicka i sig lite gottis.
Medan barnen bytte om till pyjamas och borstade tänderna så bakade jag ut det sista av degen.
Sen fick barnen innan sängdags pensla och sockra bullarna.
De somnade dock innan bullarna blev färdiga.
Jag gjorde två stora, tjocka flätor också. Det gick fort men då jag aldrig gjort det förut så blev de lite väl stora, kunde ha halverat deras tjocklek. Men det blir ju en nästa gång.
Då Janiina var lite kinkig och mammig och ville inte sova så råkade jag glömma bort en plåt så ena längden blev lite bränd tyvärr *suck*.
Men de andra bullarna och den sista längden såg bra ut, och smakade bra iaf de bullarna vi provsmakade.
Lång dag blev det och jag fastnade som vanligt alldeles för länge vid datorn och kom i säng alldeles för sent.
// Sargit


Inga kommentarer: