lördag 22 september 2012

Feber i huset, men glada barn i alla fall

På förmiddagen fick barnen städa sitt rum, dehar hållt på i några dagar nu men jag hade sagt att det inte blir något lördagsgodis om de inte städar sitt rum. Självklart erbjöd jag mig att hjälpa men jag sa att jag kommer inte att städa åt dem medan de leker (vilket de gjorde nästan varje gång fram till idag).
Men städat blev de då de insåg att snart är det kört.
Tyvärr började Sanna kännas varm, först bara lite men sen var det konstaterat feber.
Fick ställa in dagens sångstund, det var ju därför vi haft maraton städning igår för att vi väntade gäster till idag. Vi skulle sjunga finska barnsånger med andra barn och föräldrar från finska föreningen. Vi har ett städat hus i alla fall, hur länge det nu varar...
Men till affären hann hon och William med sin far, hade blivit livat om vi hade förbjudit henne då de ju städat sitt rum.
Det var väldigt glada och upprymda barn som kom in springandes efter shoppingen, mitt i Janiinas lunch.
Deras första "stora" lördagsgodis påse som de fått köpa (välja) själva.
Men efter lunchen (som Sanna inte åt många bitar av) så blev Sanna sämre, inte ens godiset lyckades hålla henne igång.
Så mitt i film tittandet och godis ätandet så gav hennes ögon upp, då hade hon redan suttit och myst i min famn ett bra tag.
Länge sen jag fick hålla en sovande Sanna i famnen.
På kvällen skulle M-P på 40års kalas, jag var också bjuden men det är inte så lätt med barnvakt för tre.
Men innan han skulle åka iväg så smet jag med min syster Tina till Ica för att hyra film till kvällen, blev två.
Tina höll mig sedan sällskap med mig och trollen, guldvärt speciellt då Sanna inte mådde så bra.
Sanna sov en bra stund på soffan. Men William och Janiina var desto piggare och busade på golvet.
Nåja, William försökte titta på tv mellan varven medan lillsyrran klättrade på/över honom.
Efter middag var Sanna piggare så vi tog lite frisk luft på vår tomt.
Lite gräsklippning,
 och sedan plocka äpplen.
Tur vi har rutsckanan som barnen kan klättra upp på för att nå äpplena, många äpplen plockade de.
Senare byttes jag och Tina av och hon var med barnen ute en stund.
Här visar hon upp skörden.
 Mycket äpplen har vi.
Till sist kom Sanna och William inspringandes med stora äpplen i sina händer som de ville äta på en gång.
 Jag skivade upp dem i skålar till dem och sen såg vi på "Unga Einsteins".
Den filmen gillade dem men de tittade lite konstigt på mig då jag gjorde som de bad oss göra för att hjälpa dem i filmen.
Barnen kom i säng och jag och Tina bänkade oss i soffan med chips och började se på "Bad teacher", men snart fick vi sällskap av en "jag vill inte sova" Sanna.
Hon fick krypa ner bredvid mig i soffan då jag trodde att hon skulle somna där snabbt, men icke.
Hon fick ny energi och började leka med ballonger och busa.
Ballongerna skulle hon "blåsa upp" flera gånger. Febern var som bortblåst.
Trött ballong tjej.
"En gång till ska jag blåsa, sen räcker det" sa hon några gånger i leken.
Gjorde flera försök att få henne att lugna ner sig utan resultat.
Och många frågor kom det om "varför gör de si eller så i filmen", andra filmen vi såg var inte så bra (kommer inte ens ihåg vad den hette) men tur att vi valt drama/komedier ikväll så att vi ändå kunde se dem trots vår lille nattpigge tjej.
När den andra filmen var slut och Tina skulle hem sa Sanna att hon ville sova i vår säng, så jag sa men gör det då jag kommer snart.
Jag hann inte ens borsta mina tänder innan hon låg och snarkade, då var klockan några minuter före tolv!
Jag hann inte mer än lägga mig ner då maken kom hem, men han hade glömt nycklarna hemma så jag fick kliva upp och öppna åt han.
Sen somnade jag väldigt fort.
// Sargit

Inga kommentarer: