tisdag 4 september 2012

Sjukdomsdags och jobbdags

Eftersom Sanna hostat rätt mycket inatt så fick hon stanna hemma från förskolan, men då Sanna skulle vara hemma så ville inte William heller till förskolan idag.
Orkade inte bråka om saken så han fick vara hemma han med.
Typiskt nog så skulle jag ju jobba idag, har nämligen börjat jobba 40% from denna vecka.
Så barnen fick helt enkelt följa med till jobbet då jag skulle planera lite smått med några kollegor.
De var ju inte så sjuka direkt om man bortser från hostan som kommit tillbaka.
Till barnens glädje tog vi bussen.
 William var på sitt poserande humör och ville att jag skulle fota hans miner igen. Så söt han är!
Här är några av dem bilder jag tog.

Som tur var så var det inga andra på öppna förskolan idag, bara Mette och Ida som jag lockat med oss.
Så före sopplunchen och sedan efteråt (medan jag jobbade) så fick barnen roa sig nere i öppnaförskolans lokaler.
Janiina var såklart med mig hela tiden, men stortollen klarar sig själva i de välbekanta lokalerna.
På eftermiddagen fick barnen se på film så att de fick vila lite efter dagens utflykt.
Sanna somnade där hon satt medan middagen förbereddes. Helt klart att hon blivit sämre...
Och vid middagen så grät hon hysteriskt och tog ett bra tag att lugna henne. Hon hade ont men ville inte säga vart först. Trodde till slut att vi nog måste åka med henne till farbror doktorn men sen lugnade hon sig.
Janiina var inte alls beredd på att sova vid läggdags.
Men när hon väl somnat så dröjde det inte länge innan natten förvandlades till en nästan mardröm för mig.
Hon började hosta och rossla och verkade ha svårt att andas ordentligt.
Jag vakade med henne i famnen, gick ut i kyliga nattluften med henne inlindad i filt, gav henne ventoline och till slut långt efter midnatt så började hon låta bättre.
Det var nära att jag skulle åkt in till akuten med henne, men då jag varit med om liknande med Sanna då hon var liten så gjorde jag allt som vi då fick rådet att göra via vårdguiden.
Så antagligen var det falskkrupp eller så var det hennes förskylningsastma som slog till. Stackarn.
Och just då jag fått henne att sova bra så var det dags för Sanna att ta vid hostandet...
Så inte blev det mycket sömn för mig inte.
// Sargit

Inga kommentarer: