lördag 1 september 2012

Skogsknytte

Idag var det skogsknytte premiär för oss denna termin, förra helgen missade vi då vi var på dop.
Vädret var ju inte med oss direkt, men som man hurtigt säger "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".
Var i valet och kvalet om jag skulle med också men då jag längtat efter att få komma ut till skogen så packade vi ihop hela familjen i alla fall i sista stund.
Då vi kom fram upptäckte jag att jag var ensam mamma bland alla pappor!
Det måste vara första gången jag varit med om det...
Janiinas "nya" vagn är verkligen toppen!
Det var inga problem att komma fram med den på skogstigen, bara ett tillfälle vi behövde lyfta men det var då det var en massa stora stenar i vägen.
Janiina trivdes bra i vagnen också och klagade inte något alls, hon såg ju rätt bra ut genom regnskyddet, även om det började imma lite på den senare men då sov hon redan.
Sången då vi knackar på trädet satt bra i minnet hos oss, Sanna och William var lite blyga i början och ville inte knacka på trädet men Sanna sjöng med där hon stod såg jag.
Barnen fick en nyckelpige-lapp där man markerar närvaron med en plupp.
 Idag var temat dofter. Vi gick alla runt i skogen och letade efter olika dofter, luktade på det vi hittade för att ta reda på vad som doftar och vad som inte gör det.
Men blåbären lockade också, fast de var lite väl vattniga för min smak.
Och att busa runt och klättra eller bara springa var också populärt.
 Jag och maken turades om att köra vagnen medan den andre då följde efter de större trollen.
Men de brydde sig inte nämnvärt om oss vuxna då de ju hade sina kompisar att springa runt med.
William gillade även att åka kana nerför klippan som fanns nära där vi fikade.
Fika gjorde vi ju såklart också i regnet. Vad smakar väl bättre än varmchoklad och ostmacka!
Lite lek som "vargen kommer" blev det på tillbaka vägen innan vi sjöng adjö vid trädet.
Innan vi skildes åt så var det något som fångade barnens uppmärksamhet.
Janiina vaknade då M-P lyfte in henne i bilen, men hon var väldigt nöjd i alla fall.
Här ser ni också hennes nya skor jag köpte i våras på rea, första gången hon har på sig dem idag.
Ett kort stopp på ica blev det innan vi åkte hem för lunch.
// Sargit

Inga kommentarer: