tisdag 14 februari 2012

Vem behöver gå på gymmet?

Idag gjorde jag något som jag lär få ångra framtida mornar.
Både Sanna och William ville åka "pulka" till dagis men Sanna ville inte sitta bakom William på samma och han envisades att sitta fram och hålla i ratten.
Sanna såg så ledsen ut så jag gav efter och sa att vi kunde testa om jag kunde dra båda efter mig fast jag hade vagnen.
Visst det gick bra tack vare att vägen till förskolan var plan men det var rätt tungt måste jag erkänna.
Måste ha sett rätt roligt ut då jag kommer där och skjuter fram vagnen med magen, ibland styr jag med händerna också men då är det ännu tyngre att dra barnen, och så har jag två barn i släptåg i sina snowracers.
Men barnen var väldigt nöjda och det är väl huvudsaken.
Då jag lämnat barnen på dagis, de sprang förresten in utan att hinna säga hejdå till mig, så tog jag bussen ner till Märsta kyrka för att tillbringa förmiddagne på öppnis.
Vi var flera där idag vilket var väldigt trevligt.
Janiina trivdes bra i Mauds famn, såpass att jag kudne smita ifrån vid lunch och äta soppa i församlingshemmet.
 En tur genom Willys blev det innan jag styrde stegen till busshållplatsen vid centrum.
Då bussen kom så var det en annan mamma med barnvagn som väntat längre än jag men hon klev aldrig på så jag frågade om hon skulle med två gånger, först verkade hon inte förstå eller höra men sen sa hon bara ja och visade att jag skulle kliva på först. Så då gjorde jag det.
Men då det redan var två andra vagnar där och chauffören inte lät den sista stå framför dörrarna (vilket andra chaufförer tillåtit förr) så fick inte mamman som släppt fram mig plats.
Hade lite dåligt samvete faktiskt men kunde ju inte göra något åt det...
Då jag hämtade barnen var de hur glada som helst och återigen inga problem vid påklädningen, undrar vad som hänt då de plötsligt är så sammarbetsvilliga?
Jag frågade om de ville åka i pulkbacken på hemvägen vilket båda ville, jag förklarade att de fick själva dra sina pulkor upp då jag inte kunde ta vagnen upp i backen.
Efter lite protester från William så gick båda med på det och gjorde ett tappert försök att ta sig upp.
 Men de lyckades inte då det var för brant med en snowracer i släptåg, så jag sprang snabbt och hjälpte dem medan vagnen fick stå vid promenadvägen den korta stunden.
 Sedan tog vi oss till lekplatsen, jag fick dra dem igen på promenad vägen men då vi kom till lekplatsen fick de släpa sina snowracers själva igen.
Men varken Sanna eller William ville åka med sina pulkor.
Sanna ville snurra
 medan William ville åka på rumpan och gick själv upp på kullen med isbanan.
Han brukar inte vara den som går självmant iväg så där men isbanan lockade väl mer idag.
 Sedan busades det och lektes "tittut" vid labyrinten,
 och klättrades på stänger.
 Till slut sa de själva att nu ville de hem så då gick vi hem.
Inte behöver man något gym för att komma iform då det finns snö och pulkor och barn som gillar både och.
Hemma vaknade Janiina och visade att hon var hungrig så medan hon fick mat så satt Sanna och william snällt och läste Bamse tidningar.
 Efter middagen spelades det lite spel.
 Innan det var dags för pyjamas och saga, jag råkade slumra till i soffan en kortis och vaknade till av att William står bredvid mig och vill att jag ska hjälpa honom borsta tänderna.
Sen somnade de snabbt och M-P gav sig iväg till sin träning.
Själv låg jag i soffan och mös med en sovande Janiina en lång stund, njöt så pass att jag inte ens satte igång tv:n eller höll på med telefonen eller något utan bara mös.
Men till slut så lockade tv:n och sedan pratade jag med syrran i telefon i nästan en timme!
Som avslutning på denna alla hjärtans dag så fixade maken kvällsfika vid hemkomsten, vitlöksbaguetter mums!
Javisst ja, det snöar visst mycket just nu.
Få se hur världen ser ut imorgon om det går att ta sig fram med vagnen på morgonen, ska även bli kul att se barnens rektion på att det kommit mer snö.
// Sargit

1 kommentar:

mummu sa...

on sulla ollut täys päivä.jos jatkat noin niin olet kohta kun tikku.älä liikaa rasita itseäsi.tietysti on mahtavaa että otat huomioon lasten haluamisen.sitä ei aina kaikki vanhemmat tee.niillä on oma hyvinvointi tärkeämpää.