söndag 26 februari 2012

Busiz!

Idag efter frukost och andra morgonbestyr så vinkade vi adjö till min svärmor som åkte hem till Umeå strax därefter åkte jag och barnen till Nyköping för att fira min syster som fyllt år i fredags. M-P kunde inte följa med då han hade både dansträningen och innebandymatch idag.
Första längre resan jag gjort själv med alla tre barnen och även första länge bilfärden för Janiina.
Den en och en halvtimma långa bilfärden gick väldigt smidigt då Janiina sov mest hela färden och Sanna och William pratade på om dittan och dattan, mest Sanna som höll låda faktiskt.
Då det var många som ville välkomna oss när vi kom fram så blev Sanna och William väldigt blyga plötsligt, fast det var kännt folk.
Tog lång tid innan de "tinade" upp och kunde gå ifrån min närhet.
Här har Nadja öppnat sin present; en slags godisskål som håller godiset fräscht och som man häller ut godiset i handen istället för att gräva i skålen. Självklart fick hon godis att fylla den med också...
 Moster Tina var också där (liksom vaari och Helena) så då passade hon på att mysa lite med Janiina så klart.
Efter lunch skulle vi iväg till Busiz (leklandet i Nyköping) så när barnen var färdig klädda fick de leka ute en stund i solen medan vi andra gjorde oss iordning.
Tyvärr var vaari, Helena och Tina tvungna att åka mot Märsta då Tina skulle hinna med tåget till Örebro senare. Men vi fick med oss Nadja, Patrick och mummu i alla fall.
Att få inträdes-stämpeln på handen var INTE populärt, tårarna sprutade.
Men det gick snabbt över då de såg allt roligt man kunde göra.
Bland annat i hörnan för mindre barn där de kunde själva klättra och ha sig,
men även en "snurra" som moster gärna snurrade dem i. 
 Liksom cyklar av olika slag, här skjutsar Sanna brorsan som satt sig tillrätta rätt snabbt.
Jag försökte få William att gunga med mig i denna, men svaret jag fick var "Nej! Sanna ska gunga med mig"
Bollhavet var populärt, men i början blev det bara ett snabbt "dopp" i den,
 men långt senare, innan vi skulle gå, så tillbringades det mycket tid där.
Ett av Sannas favoritställen var hoppborgen, då det inte var så mycket folk på Busiz idag så fick de ofta ha den för sig själva.
Även moster gillade att hoppa.
 Janiina verkade inte bry sig över den höga ljudnivån som fanns där, glömde så klart ta med mig hörselskydden som jag tänkt ta fram häromdagen. Konstigt att de inte har någon slags ljuddämpning alls i lokalen, jag tyckte det var lite väl hög ljudnivå för mina öron så undra på hur barns kännsliga öron tar det.
 Mummu satt nöjt och umgicks med Janiina medan vi andra sprang efter stortrollen som undersökte det mesta som fanns att göra där, inte allt dock.
 Vi tog en liten paus mitt i för lite mellanmål.
Barnen fick välja varsin glass själva, trodde inte att Sanna skulle orka hela sin så då köpte jag ingen åt mig själv.
Så jag blev utan...
 Efter lite banan och dricka så fortsatte barnen att busa runt på Busiz med moster Nadja och hennes fästman Patrick (som blivit accepterad igen av barnen).
Rutschkanan fick jag också åka flera gånger men här en film på ovannämda som åker.

Fanns mycket mer de gjorde också men hann inte dokumentera allt då jag själv fick också klättra och hoppa med mera och så fick jag ju ta en paus och mata Janiina också.
Det var skönt för alla att slappa i soffan sen framför tv:n hos Nadja och Patrick efter allt runt springande och busande på Busiz.
Efter en väldigt god middag, spaghetti med köttfärssås, så fick barnen veta vilken slags kött de hade ätit.
De verkade inte bry sig, eller så förstod de inte vad Nadja sa men här en ledtråd till dig som läser om vad vi åt för kött.
Just denna har Patrick skjutit (om jag minns rätt).
Medan jag matade Janiina så gick stortrollen iväg med Nadja och Patrick för att titta på traktorerna, men då det blivit mörkt ute så var det tydligen lite läskigt att gå ute så de kom snabbt in igen.
Men det tyckte det var kul att titta på traktorerna som "sov" i ladan.
Som du säkert anat redan så dröjde det inte länge innan alla barnen sov i bilen, hann köra ungefär tio minuter så somnade den sista av dem.
Hemresan gick bra den med, men denna gång vaknade Janiina titt som tätt och var mindre nöjd.
Tror hon var lite varm då jag glömt öppna upp overallen hennes. Lyckades lirka upp den lite samt få av henne mössan men det var inte lätt då jag fick gå på känsla då jag höll ögonen på vägen.
Sanna vaknade till lite då jag bar in henne men somnade snabbt om då hon, efter att få på sig sin pyjamasen som hon envisades att hon skulle ha, blev nerbäddad av M-P i sin säng.
William reagerade inte ens då M-P bar in honom och tog av han ytterkläderna.
Nu är timmen åter sen och då det är dagis dag imorgon så måste jag också gå för att träffa John Blund som resten av familjen redan gör.
Blir tufft nog att komma upp i tid efter nästan en veckas "sena" mornar då Sanna och William varit hemma från dagis.
Tack Nadja och Patrick för en trevlig dag hos er!
// Sargit

Inga kommentarer: