söndag 12 februari 2012

Pulkbacken

Efter några nätter med lite sömn då den minsta i familjen varit väldigt hungrig och dessutom haft magknip efter varje mål så var det väldigt skönt, men konstigt, med en natt då jag bara behövde vakna två gånger.
Blev lite orolig först när jag vaknade före henne då jag tyckte det gått lite väl lång tid mellan matningarna, men hon verkar inte lida av det.
Men detta resulterade i att alla fick vi sovmorgon idag samt att jag var rätt så utvilad för en gångs skull.
Frukosten blev väldigt sen men vi hann färdigt med den innan dagens gäster kom.
Det var dags för en playdate med Williams efterlängtade bäste vän Zacharias (som han själv sa igår).
Med sig hade Heidi en häftig gåva till Janiina, en egen blöjtårta med smått och gott, Zacharias hade tydligen sagt att bäbisen skulle ha en haj så det fick hon.
 Amelie var väldigt nyfiken på Janiina, så medan trion försvann in till barnens rum så ville hon hellre umgås med oss och beundra bäbisen.
 Jag gräddade våfflor till lunch, det var länge sen och gott var det!
Min syster Nadja och hennes fästman Patrick kom lagom till lunchen.
Efter att alla ätit sig mätta så bylltade vi på oss och tog oss till pulkbacken, jag och Janiina kom lite efter de andra så hon fick äta först.
När vi kom ut så var pulkåkandet i full gång, alla verkade njuta liten som stor.
Patrick hade också blivit accepterad vid det laget såg det ut som.
 Två väldigt glada stortroll som njuter i fulla drag av det vackra vädret, eller är det av pulkbacken.
 Jag fick också prova några åk, det var ett tag sedan men så roligt det var!
Här ser ni ryggen på mig då jag åker med William.
 Även M-P fick ge med sig mot slutet och åka ett åk, han kom inte undan fast han försökte.
Det var riktigt roligt att se hur barnen samarbetade och turades om att åka med Zacharias och han fick åka själv också några gånger. Sanna var den som delade med sig av sin snowracer medan William gjorde det i början men mot slutet då tröttheten kom ifatt så var den "hans" och ingen annan fick röra den.
Nadja åkte nog flest gånger med barnen och efter ett tag så lockade karusellen.
Moster är bra på att ge fart.
 Heidi vaktar de sovande små.
 Snart nog var det ändå dags att ta sig hemåt igen efter en timmes utevistelse.
Jag slängde ihop en äppelkaka i ugnen som vi snabbt fikade upp sen.
Precis då vi skulle sätta oss vid fika bordet så överraskade vaari och Helena oss med ett besök, de hade nog kännt kaffedoften.
Barnen, de tre äldre av dem, fortsatte med lek och bus.
De överraskade med att tränga in sig alla tre i "äggstolen" eller vad den nu heter. Roligt hade de.
 Men så klart varar inte allt roligt så länge då William började retas/bråka med Sanna...
Här myser moster Nadja med sin yngsta systerdotter.
 Ikväll blev det latmansmiddag för oss, så medan M-P åkte iväg och hämtade pizza så försökte jag förklara för William att man inte får slåss och puttas (för hundraelfte gången), försökte förklara att det gör ont och Sanna (i det här fallet) blir ledsen då. Till svar fick jag "men jag vill det".
Då sa jag något i stil med att om han får lust att slå någon eller putta någon får han ta en kudde istället och slå och putta/kasta den istället.
Han verkade va med på det men tror inte riktigt att han förstått varför man inte får slåss.
Fick honom till slut att säga förlåt till Sanna och han försökte ge en kram till och med till henne men det fick han inte, då hon fortfarande var sur på honom så sa hon "jag vill inte det" och började ta upp vad han hade gjort. Jag förklarade att William hade bett om förlåtelse och att han vet att man inte får göra så, mer än så kan han inte göra.
Inte lätt det här med att lösa konflikter inte.
Detta är inte första gången de bråkar och garanterat inte den sista heller..
Men senare lekte de igen som om inget hade hänt.
Medan vi åt middag tog Helena hand om famniga Janiina så att jag hann äta innan hon ville ha mat igen.
Janiina har flera likheter med sina stora syskon.
Precis som de var så är hon en liten "kräkbäbis" och ikväll fick även M-P vara med om att fontänen aldrig sinade så att säga, och så klart ville hon äta nästan på en gång då hon blivit av med det hon redan fått i sig.
Trodde vi hade gott om "kräkdukar" (små ikea handdukar) men nu börjar de sina så en maskin sattes igång idag också.
Vi gick och la oss rätt tidigt då tröttheten slog till.
Jag har förresten till slut hunnit läsa de sista kapitlarna ur tredje boken i twilight serien, det tog bara lite över en månad.
Nu har jag bara sista boken kvar men fortsätter det som det varit ett tag nu så är jag glad om jag hinner läsa den innan sista filmen kommer ut...
// Sargit

Inga kommentarer: