tisdag 28 februari 2012

"Besiktning" X 3

Igår fick vi höra att barnen måste vara på plats klockan nio på morgonen då hela dagis skulle på utflykt, men sen sa en av fröknarna att vi kunde göra så att ifall vi inte hann så skulle någon ur personalen finnas vid promenadvägen kvart över nio och vänta på Sanna och William. Har jag sagt att jag verkligen trivs med personalen på barnens förskola, de är så lätta att ha o göra med.
Men vi hann nästan till nio, precis då jag skulle låsa ytterdörren så fick jag höra "mamma, jag har bajsat".
Blev nog världens snabbaste blöjbyte och svettet rann p mig då jag inte tog av mig ytterkläderna själv...
De hade inte hunnit gå iväg än då vi kom vilket var tur då vi var fem minuter sen.
Då vägen de skulle gå går precis förbi vårt hus så följde jag skaran en bit på vägen, det såg så trevligt ut med ett helt dagis promenerandes på väg att ha tipspromenad och grilla korv ute.
Här har ni ryggarna på våra små troll, de brydde sig inte alls om mig där de gick vilket förvånade mig lite.
Idag blev jag påmind om vår föredetta familjemedlem Max då jag såg detta spår, ibland händer det att saknaden slår till...
Jag hann hänga tvätt innan jag gav mig iväg till öppna förskolan på jobbet.
Blev ingen soppa till mig idag då det var räkor i den...
Mycket folk som var där idag, jätte trevligt!
Sedan var det dags för dagens första besiktning, så jag åkte till bilprovningen uppe på eurostop. Väldigt trevlig personal där måste jag säga. Forden gick igenom utan anmärkningar.
Efter det var det dags att hämta barnen på dagis, mycket tidigare än vanligt då de skulle på tre års kontroll idag. Besiktning nummer två och tre, hihii.
Det började bra hos Bea då både Sanna och William lekte lite först och sen umgick lite lätt med Bea, vet inte exakt vad de gjorde då jag bara hörde deras tjatter för själv satt jag och ammade Janiina.
Men de tittade på bilder och pratade om dem och så ritade de vad jag förstod.
Och pratade, mycket, mest Sanna.
M-P hann också komma dit så han såg mer än vad jag gjorde.
Men sen då det var dags att väga och mäta så tog det stopp, William totalvägrade och det gjorde även Sanna.
Det började egentligen med att Bea skulle titta lite närmare på Williams fötter då vi märkt att han vrider på fötterna då han går/springer, men det gick inte sörru!
Sen var det kört ett bra tag, vi försökte alla lirka dem att ställa sig på vågen och med ryggen mot väggen men icke.
Till slut vägde M-P dem genom att först ha William i famnen då han ställde sig på vågen och sedan ha båda i famnen och göra detsamma. Sedan avslöjdae han sin vikt genom att stå där själv och dra bort det från de andra resultaten.
Vi tog en paus och vägde och mätte Janiina emellan innan vi fortsatte lirka med Sanna och William.
Till slut fick vi fram även längden på dem...
Så nu ser det ut så här vikt och längdmässigt för barnen.
Sanna: 14,4kg och 88,5cm
William: 14kg och 91cm
Janiina: 4320g och 52,9cm (gått upp 200g på en vecka!)
Resultat av "besiktningen" fina välmående barn!
Vi passade på att handla också lite på Maxi, sen på hemvägen var Sanna så trött att hon somnade i bilen.
Hon var så trött att hon inte vaknade då M-P lyfte henne ur bilen. Han var beredd att bära henne hem men tur nog så stod det en shoppingvagn utanför garaget.
Sanna tittade upp lite då M-P la ner henne i den men somnade snabbt om.
 Trött liten en...
Kvällen flöt på och det blev en lätt och tidig läggning av barnen, nåja Sanna var vaken i sin säng en bra stund men somnade ungefär vanlig tid, dvs närmare halv nio.
Nu ska jag förbereda för morgondagens äventyr då jag ska på "blind date" i stan med Janiina.
// Sargit

Inga kommentarer: