fredag 10 februari 2012

Buss äventyr

Mornarna tar nog knäcken på mig, men antar att det bara är att gilla läget och kämpa på...
Idag tog jag en första tur med kommunala färdmedel tillsammans med Janiina.
Det var lekande lätt att åka buss med enkelvagn måste jag säga.
Med tvillingvagnen känner man sig jämnt i vägen, om man mot förmodan får plats i bussen och så är den ju såklart tyngre.
Vi tog oss till Valsta centrum för att handla lite smått till middagen som jag glömt köpa igår när jag var på Maxi.
Sedan tog vi bussen hem igen. Hade det varit varmare så hade jag tagit en promenad men jag ville inte vara ute med Janiina så länge då det var svinkallt ute.
Förberedde kvällens middag och hann till och med äta lunch, slänga i en maskintvätt samt slumra till en stund innan det var dags att hämta Sanna och William.
Då jag hämtade dem så pass tidigt så överraskade jag dem med ett litet fredags äventyr.
Det var inga problem att få dem att klä på sig då jag lockade med att vi skulle åka buss för att hälsa på hos Moa (= öppna förskolan i Valsta kyrka).
Annars brukar de busa och springa ifrån och det tar en hel evighet att få dem påklädda...
Här sitter de och väntar snällt på bussen.
 Barnens dagiskompisar Emmelie och Filip blev också hämtade nästan samtidigt och Catrine hade samma planer som jag, så då följdes vi åt på bussen.
Sanna och William känns så stora nu då de får kliva på och sitta på stolarna själva.
De var jätteduktiga och vi såg hur de njöt av att få åka buss igen (fast de ser rätt utråkade ut på bilden just).
 Väl på öppna förskolan var det fullt ös, mycket folk där idag.
William blev väldigt blyg och höll sig nära mig mest hela tiden, först mot slutet vågade han leka ifrån mig.
Sanna däremot hade inga problem att gå ifrån och leka.
Självklart hann vi med lite fika också, har längtat efter Moas goda hembakta frallor.
 Under samlingen på slutet var Janiina lite kinkig då hennes mage krånglade, så jag gick iväg för att byta blöja.
Då jag kom tillbaka så satt William i Moas knä och grät då han råkat få såpbubblor i ögat, stackarn.
Men han ville inte komma till mig utan ville sitta kvar hos Moa som sen fortsatte låta barnen blåsa såpbubblor och blåste själv åt William då han inte ville blåsa själv men ville att Moa skulle göra det.
M-P kom och hämtade oss så nu blev det till att packa ihop hela familjen i bilen och åka hem och slänga in den förberedda middagen i ugnen; kycklingtjofräsch som M-P kallar det.
Ska vid tillfälle dela med mig av receptet då den är enkel att göra men jättegod!
// Sargit

Inga kommentarer: