måndag 20 februari 2012

Solpromenad och bagarstuga

Idag var jag på familjecentrets öppna förskola nere i Märsta C.
Skulle handla på hemvägen och besätmde mig att istället för att handla i Märsta C och åka bussen hem så tog jag bussen till Valsta C för att handla där och sedan promenera hem.
Bara för att få röra på mig lite.
Så skönt det var att promenera fast det var lite rått i luften, men solen sken i alla fall.
 Då jag hämtade barnen så ringde M-P och kollade hur långt jag kommit och då kom vi överrens om att han skulle komma dit med Sannas snowracer (då hon itne velat ha den med sig på morgonen) och komma och möta oss.
Barnen blev glada då de nu fick bli dragna i sina pulkor med mer fart ön vad jag kan göra då jag har vagnen att skjuta på också.
M-P tog barnen till pulkbacken medan jag gick hem för att mata Janiina.
Men de tyckte det var för kallt ute så de kom snart hem igen.
Då påbörjade vi något jag lovat barnen, bullbak.
Vi hjälptes åt att förbereda degen. 
 Janiina fick hönga hos pappsen i BB-tain medan han tömde diskmaskin och förberedde middagen åt oss, hon hade inget emot det såg det ut som.
Efter den goda middagen, fläskfile med pommes, så påbörjades bullbaket.
Sanna och William visste precis hur man skulle göra bullar, de hämtade själva sina kavlar också.
De visste till och med att det skulle vara kanel och socker i bullarna, sen att det blev lite ojämnt fördelat må väl va hänt.
De ville ha lite hjälp att rulla ihop degen, men det mesta gjorde de själva. 
Sedan fick de göra några semlebullar också vilket de klarade galant. 
men då semlebullarna låg på plåten var det färdig bakat för stortrollen och de fick hoppa i badkaret istället medan jag fortsatte baka.
det tog tyvärr längr tid än planerat då Janiina inte längre var så nöjd med att titta på då hon fick vara med mig medan M-P badade Sanna och William. 
Men efter mycket om och men och lite samarbete med maken så blev bullarna klara till slut.
Bara den sista plåten blev bränd, tur nog var det bara fyra bullar på den då de inte fått plats på de andra plåtarna.
De stora semlebullarna jag bakade ser ut så här.
 De gigantiska bullarna jag gjorde då Janiina skyndade på processen och jag inte delade "rektangeln" till två som jag brukar (men goda blev de).
 Till vänster barnens bullar, de utan socker är semlebullarna. Och så till höger de "normalstora" bullarna, som också var goda om än vissa av de större lite degiga (vi åt nog en tio stycken redan på kvällen...)
Blev en rätt tidig kväll för oss vuxna också då vi var rätt så trötta båda två.
// Sargit

Inga kommentarer: