fredag 24 februari 2012

Städhjälp

Förkylningen är som värst på morgonen och förmiddagen, så även idag.
Somnade visst efter frukostmatningen och mina underbara barn lät mig sova då de lekte snällt med varandra.
Vid ett tillfälle så kom de in till mig och Janiina där vi låg i vår stora säng och lekte att sängen var en båt.
De satt vid fotändan båda två och "styrde" båten och då de såg att jag var vaken sa de "vi åker båt mamma, du får också följa med". Underbara barn!
Efter lunch upptäckte jag att undrens tid inte är förbi då Janiina somnade i babysittern medan jag fixade disken.
Sedan fortsatte hon att vara nöjd där vaken och sovandes om vartannat i hela två timmar!
 Under tiden hann jag och barnen hjälpas åt att städa deras rum som efter så kort tid blivit ett bombnedslag igen, nu behövdes det dock inte dammas då jag ju nyligen gjort det.
Så här ser det ut om man tar en bild åt höger då man kommer in i rummet, orkade inte bädda deras sängar det fick vara idag...
Det tar ju helt klart längre tid att städa tillsammans med barnen än om jag skulle gjort det själv, men tror det är nyttigt att de får vara med och städa sitt eget rum så de ser att rummet inte städar sig självt.
Och kanske de så småningom inser att det går mycket fortare att städa om man ställer tillbaka leksaker på sin plats efter att man lekt färdigt med dem istället för att låta dem ligga där de hamnar.
Önsketänkande jag vet, men drömma kan man ju alltid...
Och åt vänster ser det ut så här efter att vi efter mycket om och men fått det mesta på sin plats.
Sanna har efter en incident med en insugen strumpa som satt på hennes fot, varit lite rädd för dammsugaren, men då jag frågade henne idag om hon ville dammsuga så sa hon ja efter en kort tvekan.
Sedan gjorde hon det väldigt noggrant.
 William ville också men fick vänta på sin tur men när det väl var hans tur så ville han plötsligt inte längre.
Istället tog Sanna över igen och dammsög resten av deras rum också och fortsatte sedan ut i vardagsrummet och matrumsdelen. Hon tyckte väl att det var roligt.
 Då M-P kom hem från jobbet så passade jag på att ta en långt efterlängtad dusch.
Funkar inte att duscha då Janiina protesterat högljutt (fram till undret idag då) varje gång man lagt henne ifrån sig och igår orkade jag inte göra det då M-P kommit hem.
Hade sett fram emot att få njuta i en bra stund av egen tid och en varm dusch, men fick snart sällskap i badrummet av de äldre trollen.
Till slut ledsnade jag på att svara på frågor och säga gör inte si eller så och bad dem gå ut och umgås med pappa istället vilket de gjorde till min förvåning.
Då jag kom ut så möttes jag av denna syn.
Strax därefter kom Tina till oss, precis lagom då jag skulle gå iväg på vår klubbs (Crazy flutters) årsmöte.
Jag hade blivit tillfrågad att sitta med i styrelsen som ledamot den kommande mandatperioden på två år vilket jag tackat ja till.
Länge sen jag satt i någon styrelse, ser verkligen fram emot att bli mer aktiv igen i vår klubb då jobbet och även familjelivet så klart tagit över de senaste åren.
Ska försöka komma igång med dansandet också mer regelbundet nu då Sanna och William är så pass stora att de tillåter att vi båda är uppe på golvet samtidigt. Janiina kan hänga med i dansen i bärjalen, som Sanna och William också gjorde då de var små, om det mot förmodan skulle saknas famnar att hänga i...
Ikväll på mötet så blev jag av med Janiina rätt fort efter att hon ätit, så jag satt halva kvällen utan ett barn i famnen.
Ovant kändes det, oj vad fort man vänjer sig att äta med en hand igen, vilket jag inte behövde göra ikväll.
Janiina var nöjd och vaken mest hela tiden, hon hade ju flera famnar att vila i...
// Sargit
p.s.
Idag gratulerar vi min lilla syster Nadja som fyller 32år, förlåt 22år var det visst du sa eller hur, och min faster Marita som också fyller år, Grattis till er båda!
Hade min farfar levt hade han också fyllt år idag...

2 kommentarer:

Magda sa...

Fin blogg och fina barn. Er kommer jag följa nu när jag har hittat hit :)

Familjen Sundström sa...

Tack och välkommen! :-)
// Sargit