torsdag 9 februari 2012

Familjespel

Då Janiina är en riktig famnbäbis som vaknar och protesterar så fort man lägger henne ifrån sig så blir det ju itne så mycket gjort här hemma. Man är lite fast där man är då man bara kan utföra saker med en hand för det mesta.
Idag ledsnade jag lite och bestämde mig för att det var dags att ta fram bärsjalen.
Hon älskade den!
Det dröjde inte många minuter innan hon sov och så hann jag med att förebreda middag medan jag värmde lunch till mig och plockade ur diskmaskinen och nästan i allt också.
 Jag kunde till och med äta och surfa runt en stund innan hon vaknade för mat.
Så bärsjalen lär bli flitigt använt hädanefter, även om jag var rätt så slut efter att ha gått runt så mycket och fixat samt att ryggen inte riktigt orkar med så lång stund med extra tyngd än.
Medan middagen gräddades i ugnen (ugnspannkaka) så ville barnen spela hundspelet.
Och för första gången spelade vi hela familjen tillsammans! Till och med Janiina höll oss sällskap i sin babysitter.
Men hon ledsnade rätt så snabbt (igen) och fick hänga hos farsan medan jag dukade fram middagen.
Jag älskar ju sällskapsspel och längtar riktigt till barnen kommer upp i den åldern att man kan spela mer avancerade spel med dem.
Kul är det även med dessa enkla även om det är mer att försöka få barnen att förstå och hålla sig till reglerna, vilket de är rätt så duktiga på även om de ibland har en tendens att vilja "fuska" då de inte förstår varför de inte kan ta genvägar till "målet".
// Sargit

2 kommentarer:

Katti sa...

Åh vad mysigt det såg ut med henne i bärsjalen. Har tänkt testa just bärsjäl med denna bebis. Dock så är det en riktig djungel med bärsjalar precis som med vagnar så jag vet inte riktigt vilken man ska köpa. Vad har du får typ av sjal? Är den svår att knyta? Önskar det fanns färdigknytna som man bara drog på sig som en tröja ;) Kram Katti

Familjen Sundström sa...

Som du säger Katti så är det ett helt djungel med olika bärsjalar och olika knytnignar. Trikåsjalar är enklare att knyta men har kortare användningstid medan vävda kan man ha i princip så länge barnet vill bli buret. Jag har en vävd lång sjal som jag fick av några vänner då Sanna och William föddes för att kunna bära båda samtidigt (den som jag använder på bilden med Janiina), sen har jag en tunnare bomulls sjal som är lite kortare och så har vi en BB-tai som min man använder hellre än sjal, den är enklare att ta på sig.
Jag har lärt mig bara en knytning som jag har kört med, men det finns ju massor beroende på hur man vill bära. Man får ju en instruktionsbok med då man köper en sjal, iaf fick vi det (våran är tyvärr spårlöst borta). Mer om de olika sjalarna och hur man knyter kan du läsa om på flera sidor på nätet men våra är köpta här: www.stellaris.se
Men jag kan starkt rekommendera bärsjal fram för bärsele, hade en bärsele förut men då hamande hela tyngden på axlarna och jag kände mig inte bekväm med den heller...
Lycka till!
// Sargit