lördag 30 juni 2012

Dag 1 i Muminvärlden

Vilken känsla att vakna i ett hotellrum. Skulle nästan kunna vänja mig vid det.
Kanon frukost hade de på hotellet, enda molnet var att barnen fortsatte med sin rädsla för de utklädda varelserna då hotellets maskot Sigge igelkott strosade runt och hälsade och lekte med barnen.
Våra stortroll fick panik så fort de såg en skymt av han!
Återigen så förstod människan i dräkten att de var rädda (vilket inte gick att undvika att förstå) så han lekte först tittut på avstånd med dem och sedan höll han sig borta från vårt håll.
Rädslan för "dockan" höll i sig under hela vistelsen tyvärr, suck.
Snart nog till stortrollens glädje var vi redo för en första dag på Muminvärlden.
Från parkeringen fick vi först ta en buss närmare hamnen i Nådendal och därifrån gick det ett litet blått mumin-tåg för de som ville fram till första porten. Självklart åkte vi tåg också!
Här har vi två förväntansfulla och glada barn i bussen trots det mulna vädret.
Då vädret var lovat regn och det såg inte bättre ut så var det rätt lite folk där idag.
Skönt tyckte vi som mindes trängseln från förra året.
Första stopp blev teaterföreställningen som just hade börjat (på finska) för att sedan gå vidare till Mumin huset.
Det var en "show" i fullgång utanför så vi satte oss för att kika på de sjungande figurerna.
Det började dugga lite så jag satte mig i en soffa i Muminhusets entré för att mata Janiina medan Sanna och William klättrade uppåt med M-P för att upptäcka allt i det fyra våningar höga huset.
Mycket fanns det att titta/pilla på och en fin utsikt har man högt däruppe.
Duggregnet försvann som tur var sen.
Här har Janiina sitt första möte med Niiskuneiti (Snorkfröken).
Stackarn har ju ögoninfektionen kvar ännu som du ser.
Sanna hade sen tlänge sagt att hon bara ville hälsa på Niiskuneiti, förra året vågade de ju inte ens gå nära figurerna.
Men idag vågade hon minsann hälsa efter lite tittut lek från Niiskuneiti först.
Vi åt korv med snurrade pommes till lunch.
Plötsligt kommer det en stor fiskmås och landar på bordet och norpar åt sig en av Williams korvar!
"Dumma fiskmås!" sa William, men tur nog hade han redan ätit sig mätt så det gjorde inget.
Men båda stortrollen var lätt panikslagna för alla fåglarna som närmade sig så de hade inte riktigt ro att äta (detta långt före incidenten med fiskmåsen)...
Efteråt då de pratade om det så sa de bland annat  "dumma fågel tog min/Williams korv. Så får man inte göra" "den var kanske hungrig" och "varför gjorde den så?"
Något som inte fanns där förra året (vad jag kan minnas) var en vattenbana där man kunde leka med båtar och följa deras färd ner genom virvlarna och stenarna, för att sedan bära upp båten igen och börja om.
Tur de redan hade regnjackorna på sig...
Det tog ett bra tag innan vi kunde fortsätta färden mot Mumin pappans båt som de utryckligen sagt att de ville till.
Nere vid stranden provade M-P att svida om till en skön mö.
Vi hälsade på Dronten Edward också.
Och roade oss med kikare som stod här och var runt sagostigen.
Too-ticki hjälpte våra troll att göra/snurra varsitt vänskapsarmband som de sedan bar på resten av resan. (äldre barn/vuxna fick göra sina själva utefter instruktioner på en flätning, tror det var någon slags mackrame).
William, härskaren över skogen.
Teaterråttan Emma (tror jag det var, har ingen aning) tog emot barnen som fick färglägga teckningar som sedan veks till en "loppa".
Efter en massa upplevelser längst stigen så vad vore mer passande än en vilopark innan man lämnade sagostigen.
Sanna och M-P vilade gott en liten stund i alla fall.
Självklart shoppade vi lite i Sniffs butik också. Tur nog så valde barnen självmant ut små mjuka figurer som egentligen är nyckelringar, annars kunde det ha blivit en väldigt dyr historia.
Nu köpte vi ju en del annat också som ett mumin badlakan till Janiina och blivande receptbok till mig så billigt kom vi ju inte undan i alla fall, men några minnen måste man ju ha från semestern, hihii.
Vi avslutade med att se på teatern igen, denna gången på svenska.
Smög till mig ett kort under föreställningen utan blixt då det var fotoförbud egentligen, men det var det många som struntade i märkte jag.
Iår handlade teatern om att figurerna hade rest tillbaka i tiden, till vilda västern.
Där hamnar Mumintrollet i duell med saloon ägaren Haisuli (Stinky) och tävlar i bland annat varmchoklad dryck, dans och rodeo. Mumin vinner såklart och får saloonen som pris och Haisuli försöker senare råna saloonen men övermannas av sheriffen som spelas av Mörkö (Mårran).
Det hela avslutas med att Mumintrollet rider iväg med Snorkfröken i solnedgången...
Sanna och William gillade den såpass att vi fick se den flera gånge under vår vistelser, både på finska och svenska.
Då vi kom till hotellet så hann vi vila en stund innan min mamma kom och hängde med oss på middag. Vi gick till en pizzeria i närheten där vi valde lite olika mål.
Efter maten sa vi adjö till min mamma som fortsatte till hamnen för att åka hem med båten, hon hade ju redan hunnit vara några dagar i Finland...
Vi var rätt möra allihopa så det blev ingen lång uppesittarkväll direkt, men lite godisfrossa fick barnen ha efter middagen då de fått varsin påse från mummu. Det är ju trots allt lördag.
En skön dag hade vi och precis lagom varmt och regnet som hängde lite i luften bröt inte ut föränn på kvällen.