onsdag 6 juni 2012

Torr natt!

Båda barnen klarade natten galant!
Inga olyckor alls och de var så stolta båda två men inte stoltare än oss föräldrar!
Det visade sig då att en torr natt var precis vad William behövde som uppmuntran för att klara även en hel dag utan blöja...
Senare tog barnen och jag bussen till "Valstadagen" som firades idag på självaste nationaldagen.
Det är ett evenemang som vi haft i några år nu i vår kommundel där det är olika scenframträdanden, marknad och lite andra aktiviteter.
När vi kom dit hade allsången för barnen precis börjat som tandtrollen Karius och Bactus höll i, som avslutning hade de ett godisregn.
Våra små troll var dock för snälla så de hade inte en chans att plocka något godis då alla runtom, tom vuxna, roffade åt sig allt de kunde få tag på. Tur nog så lyckades jag få två godisar var till dem då de landade nära mig så Sanna och William var nöjda.
Lovade dem att de fick äta dem efter att vi först ätit lunch, det blev korv med bröd för enkelhets skull.
Hittade dock ingen festis eller liknande till dem men snällt nog så kunde Lina springa iväg och köpa i affären då hon ändå skulle en sväng ditåt.
Då M-P kom senare så lämnade jag över stortrollen i hans vård medan jag själv tog plats i ett av stånden, dels för att min mamma skulle få en paus (då hon sålde lite grejer där) och dels för att göra reklam för finska föreningen som vi nyligen startat.
Då jag senare skulle gå ifrån för att mata Janiina så somnade hon innan vi ens kom bort från marknadsstånden!
Istället slöt jag upp med familjen som varit och hoppat i hoppborgen och nu hade en liten drick paus.
Så här söta var de små, observera Emma i bakgrunden.
De som känner min make vet att han är rädd för hästar, men tydligen gick det bra med dessa små hästar.
Jag och William gick fram och klappade på båda, William klappade också efter ett tag.
Men Sanna ville inte alls.
Hon ville inte ens gå nära från början men M-P övertalade henne till slut, men klappa det gjorde hon inte.
Elin visste precis hur man skulle göra och borstade glatt hästen.
 Medan M-P gick på toa med Sanna så hittade William och jag en kille som gjorde ballongfigurer.
Vi stod länge och väntade men till slut fick William det han ville ha och i den färg han ville ha, Sanna fick en också.
De visade upp sina svärd för mummu vid hennes stånd.
 Jag är väldigt tacksam över att jag kom ihåg att i sista stund slänga ner hörselskydd till Janiina, de behövdes så fort vi närmade oss scenen.
Men hon var rätt nöjd i alla fall, hon till och med sov med dem ett tag.
Hon var som vanligt mest nöjd då hon fick vara uppe i famnen.
Då barnen var och ritade tidigare så ville William rita en flagga.
Jag frågade om han ville rita finska flaggan varvid han sa ja.
Jag ritade upp konturerna och så skulle han färglägga den men då jag pekade vart han skulle rita med blått protesterade han och sa "nej, där ska det vara blått och där gult" medan han pekade. Alltså var det en svensk flagga han ville rita.
De fick en varsin klubba också från tjejen som hade hand om rita och måla borden.
Dessa klubbor fick de njuta av medan vi inväntade på vårt framträdande med klubben.
När jag och mina dansvänner hade dansat två linedanser så fick folk prova på det.
Vore kul om vi fick många nybörjare till hösten.
Då vi var klara åkte vi till familjen Beutler som bjudit över oss på grillning.
Efter lite hopp i studsmattan så försvann trion in i "finrummet", då jag kikade in senare så spelade de spel där.
Lina hade gjort de goda mackorna igen till förrätt, mums säger jag bara!
Janiina fick ingen macka så istället försökte hon äta upp Elins tröjärm.
Efter en väldigt god middag och efterrätt (kladdkaka emd glass som vår vän Micke hade gjort) så hoppade barnen en stund till.
Då M-P gick för att tala om att det var dags att åka hem så hamande han själv där i.
Vem kan motstå då dottern säger "jag vill hoppa med dig pappa!"
 även William ville såklart hoppa med sin far.
 Och självklart måste ju guddottern få samma behandling.
Trots höga protester som "jag vill inte sova, jag vill va vaken HELA natten!" så somnade Sanna och William rätt snabbt ikväll. Utan blöjor.
// Sargit

1 kommentar:

Thomas sa...

Tack för en trevlig dag och GRATTIS till blöjfria nätter (och dagar)! :D