fredag 15 juni 2012

Oväntat tidigt besök, men ack så välkommet!

Vi har ju som ni säkert förstått försökt få ordning på hushållet de senaste dagarna inför denna helg.
Tanken var att även hinna tömma/rensa lite i Janiinas blivande rum så man fick plats med några gäster där, men det hanns inte med.
Det som var kvar till idag då gästerna skulle anlända ikväll var dammsugning, vika tvätt och lite småplock bara, resten hade vi hunnit med.
Så då tog jag och barnen det lugnt på morgonen, segade järnet och jag gjorde inte ens några försök att stressa på med påklädningen och tandborstningen. Latade mig helt enkelt med planen att komma igång vid lunch.
Gissa om jag blev överraskad då det plötsligt ringer på dörrn och där står hela skaran från Umeå som vi väntat på!
Själv står jag i morgonrock och barnen halvnakna och nyfikna i hallen och välkomnar min käre svärmor med barn (vuxna är de ju men barn till henne hihiii).
Så kul att få umgås med dem igen, det blir ju inte så ofta.
De fick helt enkelt stå ut med att jag inte hunnit städa klart.
Det tog inte lång stund för blygheten att försvinna från Sanna och William denna gång.
De sprang in i sitt rum och stängde dörren men snart så var de med oss andra och hade acepterar sina farbröder och sin moster helt. Ja farmor var det ju inga problem att acceptera hon fick en kram direkt men henne har de ju träffat lite oftare än de andra.
Här läser farbror Pär-Anders (P-A) för stortrollen.
 Och såklart fick farmor gosa med lilltrollet.
Skönt med lite avlastning faktiskt för nu hann jag till och med duscha i lugn och ro samt få undan tvätten.
På eftermiddagen skulle jag, Janiina, Jompa (svåger) och Anci (svärmor) åka till affären medan P-A och Anna-Maria umgicks med Sanna och William.
De gick ut för att cykla och leka men William ville inte cykla så de kom in med hans cykel rätt snart efter att de gått iväg.
När vi var redo att åka iväg till affärn så mötte vi dem på vägen till garaget, de satt och roade sig i sandlådan.
 Då vi handlat klart så tog Anci och Jompa med sig alla matvaror och Janiina hem medan jag plockade upp min mamma och åkte till församlingshemmet/jobbet för att förbereda inför morgondagen.
Tråkigt nog så möttes vi av en ostädad lokal så fick börja med att sopa golv och torka bord (måste komma ihåg att påpeka det till mina kollegor)...
Men sen gick det rätt snabbt att få ordning. Trångt skulle folk få sitta men fick till det rätt bra ändå.
Hann hem lagom för att få plats vid matbordet till middagen, Tacos, då de andra precis ätit färdigt.
Sedan blev det trevligt umgänge med familjen från norr innan vi alla kröp till kojs.
Sanna sov mellan oss då hon sa att farmor fick sova i hennes säng...
// Sargit

Inga kommentarer: