fredag 8 juni 2012

Fredagsnöje - Ikea och barnvakteri

Idag åkte jag iväg med alla tre trollen till Ikea då det var några småsaker som vi behövde komplettera med, bland annat en till låda till barnens garderob. 
Men som alltid så hittade man ju lite mer än det man var ute efter.
Nu med ett blöjfritt barn så upptäckte jag att det inte är så lätt att vara iväg själv med alla tre.
Jag hade frågat innan lunchen om någon behövde gå på toa och självklart behövde ingen det.
Men precis då vi satt oss med vår mat så säger Sanna "jag är kissnödig mamma", vad göra?
Ville ju inte lämna all mat och väskor och släpa med mig barnen men vi var ju tvungna att gå så att det inte hände en olycka.
Hastigt beslut så frågade jag om William ville följa med eller sitta kvar, han ville sitta kvar.
Så väldigt nervös och stressad tog jag Janiina i famnen och Sanna i handen och så rusade vi iväg. Tur att vi satt nära toaletterna i alla fall.
Hela tiden var jag som ett nervvrak och orolig att William skulle plötsligt få panik och börja skrika i panik.
Men då vi kom tillbaka så satt han nöjd och lugn och åt på sin mat. Drog en lång suck av lättnad.
Hur gör ni andra i liknande situationer?
Barnen fick självklart busa/leka på lekplatsen vid barnavdelningen efter maten.
Hur löser man då att få med sig alla varor med tre barn och en barnvagn då?
Jo, man tar minstingen (som ändå inte ville ligga ner i vagnen) i bärsjalen och så får de äldre trollen åka stor vagn eller hjälpa till att köra vagnarna.
Då jag hade svårt att få med mig stortrollen från lekplatsen så lockade jag med att de skulle få glass.
Detta gjorde att de tjatade om denna glass genom halva affären!
När William fick sin i handen sa han "men vad är det för konstig glass?" jag var lite orolig att han skulle ställa till emd en scen då han inte fick en pinnglass då det inte fanns några, men då han smakat på mjukglassen så blev den godkänd och den slank ner nästan helt.
Jag fick hjälpa till lite mot slutet men Sanna hon slukade hela sin helt själv.
Sanna och William var så duktiga måste jag säga, de hjälpte till och med till med matningen.
Vi tog en tur till Coop också innan hemfärd.
Fast det gick bra så lär jag inte göra om denna resa själv med tre barn, inte föränn minstingen potttränar i alla fall...
Väl hemma så ville William spela boll med pappa för att inviga den nya bollen jag köpt åt dem, koner ingick också.
Han satt och väntade tålmodigt och envist medan M-P körde bilen till garaget efter avlastningen och vägrade att leka med någon annan fast Johan och Elliot var och hälsade på en kortis.
Då M-P kom fick han till slut spela boll.
Strax anlände våra kvällsgäster också, Elin och Emma.
De skulle få tillbringa kvällen hos oss och för att göra det enkelt för oss efter all bus och lek så avrundade vi kvällen med lite film istället för kvällssaga.
 Elin vill så gärna hjälpa till med Janiina så ikväll fick mata henne kvällsmålet.
Janiina somnade gott i hennes famn.
Som vanligt så gick kvällen väldigt fort men till slut sov alla fem barnen gott.
// Sargit

Inga kommentarer: