fredag 22 juni 2012

Semester = trädgårdsarbete

Vi sov rätt dåligt inatt då Sanna kom in på morgontimmarna med en hemsk hosta.
Det slutade med att M-P la sig i soffan med henne.
Efter frukost så kom vi igång allihopa i det fina vädret.
Kvällen innan hade M-P förebrett lite med att gräva upp lite buskar, så att jag kunde få plats för mina tomatplantor som jag fått.
William ville gärna hjälpa mig att göra iordningtomatlandet.
Han hjälpte mig att få täckduken på plats och få på ny jord.
 Han var jätteduktig, han till och med hämtade och placerade ut stenar runt om, de tunga stenarna bad han mig om hjälp med. Så söt han är min underbare trädgårdsmästare. Han bar även tomatplantorna på plats och planterade några av dem.
 M-P fick en välförtjänt vila i hängmattan medan vi jobbade. Sanna höll honom sällskap en stund innan hon gick in för att leka själv.
 Senare då det var dags att vattna lite så kom hon ut och hjälpte till.
Hon vattnade jordgubbslandet,
 medan M-P sov gott,
 och William vattnade vår svatvinbärsbuske som vi fått från min syster Nadja och hennes man.
 Så här fint blev det i tomatlandet, hoppas bara att tomaterna tar sig då de fått vänta lite för länge på att bli planterade.
Då Janiina vaknade hann jag inte själv göra så mycket mer, hade hunnit påbörja rensa ogräs men det fick vara då hon ledsnade på att sitta i babysittern.
M-P däremot tog tag i ena sidan med buskar och rensade bort allt utom syrenerna och smultronen som vi upptäckte bland buskarna.
Det var rätt igenvuxet och det blev stor skillnad efteråt kan jag lova, han hann inte helt klart idag men det finns ju fler dagar.
 Sanna hade vid det laget tagit av sig då hon ville ha klänning p sig, vi skulle ju på picknick och dans idag hade vi lovat henne.
Nu satt hon tålmodigt och väntade till en av oss hade tid att hjälpa henne att ta på sig klänningen.
Plötsligt insåg vi vad klockan var, det var dags att fixa lunch och göra oss iordning inför midsommarfirandet.
Mer om det senare.
// Sargit

Inga kommentarer: