onsdag 20 juni 2012

Tandläkartid för William

Igår kväll då barnen badade så halkade William och slog in sina framtänder i badkarskanten.
Och eftersom han klagade att han hade ont i tänderna på morgonen så ringde jag till folktandvården i Märsta och hörde efter om vi behövde titta till dem, det tyckte de och vi fick en tid till senare på eftermiddagen.
På fömiddagen åkte jag och Janiina till Väsby med min mamma, efter lite skoshopping för min mor så fikade vi på ett av mina favoritställen såklart, stadsmissionens café.
Då alla tre fått något i sig var det dags att åka och hämta stortrollen så vi inte skulle missa tandläkartiden.
Vi hann precis in innan de ropade upp oss.
Då vi klev in på mottagningen så fick vi en glad överraskning, Helena var där också.
Så hon följde med oss in. Janiina som somnat i bilen fick vänta där med mummu som sällskap (hon hade vaknat strax efter och så hade de suttit ute vid torget och tittat på folk istället).
Väl inne så vägrade William att ens prata med den trevliga kvinnan (tror hon var tandhygienist eller något). Vi försökte locka honom att visa tänderna på flera sätt men han vägrade.
Vi gav upp till slut och så fick vi rådet att hålla koll på det ifall det började blöda från tandköttet och så samt att han itne fick tugga på hårt tex morötter, äpple med mera.
Det visade sig att Helena skulle till samma kvinna direkt efter William så vi fick stanna kvar och se vad man gör hos tandhygienisten.
Det var spännande tyckte barnen och mpnga frågor fick jag om varför gör hon si eller så.
Vi hoppades att barnen skulle bli mindre rädda att visa tändera om de fick se att det inte gjorde ont, och helt riktigt så blottade William tänderna i några sekunder i ett stort flin mot hygienisten precis innan vi skulle gå. Synd bara att hon var två meter bort och inte tittade just då, han vägrade göra om det.
Senare åkte vi hem till vaari och Helena då jag lovat hämta Tina från jobbet.
Det slutade med att jag, stortrollen och pappa åkte iväg medan Janiina fick sova med Helena.
Sån här fart hade Sanna i bena på vägen från bilen.
Då det blev rätt sent så bestämde vi på hemvägen att vi skulle köpa med oss mat och äta hos Bergmans. Så vi ringde M-P som hade kommit hem och bad honom åka iväg och handla mat och så möttes vi upp hos min pappa, nästan samtidigt.
Efter goa thai/kina maten så lekte barnen en stund innan det var dags att åka hem och lägga dem.
 Synd bara att Sanna sovit i bilen en stund på vägen till Sundbyberg så hon ville inte somna alls.
Jag däremot somnade medan jag nattade Janiina...
// Sargit

Inga kommentarer: