torsdag 7 juni 2012

Testar utan mjukliften

Båda barnen klarade natten utan blöja galant igen. Så härligt att det fungerar för dem.
Janiina var som vanligt väldigt missnöjd med att ligga i vagnen, mer än missnöjd på hemvägen faktiskt.
Så när vi skulle hämta barnen så testade jag att ta bort mjukliften och ha henne halvsittandes.
Hon njöt i fulla drag!
 Men hon är lite liten än så liggdelen får nog användas ett tag till då vi ska ta längre turer än fram och tillbaka till förskolan.
Väl hemma valde barnen vad de ville ha till mellanmål och den skulle ätas ute envisades de båda.
William ville ha yoghurt och Sanna ville ha "kall risgröt med sån där sås i" det vill säga risifrutti.
Vi avslutade mellanmålet med honungsmelon mmm...
Sen lekte vi alla i barnens rum på golvet.
Janiina har börjat bli rätt snabb i sina rörelser, hon har ju inte riktigt koll på vad det är hon gör men förflytta sig gör hon.
Jag la ner henne ungefär där Williams knän befinner sig på denna bild efter några minuter hittade jag henne så här med ena foten under bokhyllan.
Sanna och William hjälpte ivrigt till att leta efter några leksaker till Janiina ur sin bil låda, de var väldigt glada åt att få dela med sig men jag fick förklara flera gåger att Janiina var för liten för än det ena än det andra.
Men till slut hittade de dessa leksaker som hon fick leka med.
 Nyfiken var hon och båda lekte hon med men krokodilen gillade hon mest.
Allt ska smakas på!
Det var rätt mysigt att sitta på golvet i barnens rum och bara vara.
Sanna och William gick så smånigom över till att leka med lego och bilar.
Jag hann faktiskt få undan alla kläderna från vardagsrummet. Har ju haft flera högar med nytvättade och vikta kläder till Janiina men inte hunnit rensa i hennes byrå så att de skulle få plats i den.
Men idag gjorde jag det och rensade bort 50-56 kläderna.
Det mesta ska bort men vissa favorit plagg kommer jag nog spara som minne till barnen tror jag.
Min pappa, som är gräsänkling för tillfället, kom på middag ikväll.
Barnen var väldigt glada åt att vaari byggde lego med dem.
Jag hann till och med tvätta två maskiner idag och dammsuga, det ni!
Men har mycket organisering kvar att göra här hemma, så jag hoppas att Janiina tar lika långa tupplurer nästa vecka (medan stortrollen är på dagis) som hon hade idag. Hela två timmar!
Bokade förresten min första flygresa via nätet idag. Jag och Janiina ska åka till Finland och vara med på min systerdotters konfirmation. Jag är ltie lätt nervös för resan då jag aldrig flygit med barn tidigare och då har vi dessutom ett byte i Helsingfors också.
Nåja, det ska nog gå bra.
Nu ropar sängen på mig igen, att jag aldrig lär mig att lägga mig i tid...
// Sargit

Inga kommentarer: