måndag 11 juni 2012

Lekdate i Knivsta

Vissa mornar fungerar väldigt smidigt med barn som inte protesterar och äter sin frukost utan för mycket lek och stoj samt borstar tänderna utan bråk. Idag var inte en sådan morgon...
Vi kom tillslut iväg och anlände till våra vänner lagom till lunch. Det var ett kärt återseende för stortrollen med Zacharias och såklart med Amelie och Heidi också. Men just Zacharias är "min bästa kompis" som William säger.
Nu var det ett tag sedan vi sågs men det tog vi igen idag med en heldags lek och stoj.
Sanna och William hittade en käpphäst som de blev förtjusta i, men de var duktiga med att turas om och hade samma ordning hela tiden. "Nu är det Williams tur sen är det Zacharias och så jag" sa Sanna bland annat för att senare säga "efter mig är det William sen Zacharias" osv.
Hon är lilla ordningspolisen hon.
 Trion busade så hårt att gardinstången med gardinerna i gästrummet/kontoret föll ner!
 Så det kan gå.
Men lite lugnare lek hann de också med.
 Senare tog vi en promenad ner till "stan". Jag har inte varit i Knivsta på flera år, alltså inne i centrala Knivsta, så det var kul att se lite vad som fanns där med affärer och så.
Hittade lite plagg på glada grodan (tror jag det hette) till alla trollen, var egentligen ute efter pyjamasar till stortrollen men hittade lite annat också.
Men ingen pyjamas till William dock, senare sa han "men jag har ju min Muminpyjamas, den med t-shirt och shorts" så han var nöjd i alla fall.
Här väntar barnaskaran med Heidi medan jag sprang in för att handla lite till mellanmålet.
 Vi hade verkligen tur med vädret, det regnade då vi var inne men klarnade upp och blev väldigt varmt då vi var ute. Sen då vi nästan var framme igen så började det regna igen.
Både Sanna och William "övergav" mig och Janiina då Amelies vagn hade en ståbräda för Zacharias.
Den fick de turas om att stå på alla tre kortare stunder.
Då vi kom fram så blev det glass, jordgubbar och plättar till barnen, vi vuxna tog rabaraberpaj istället för plättar. Mumsigt gott var det!
Sen lekte de lite till innan barnen fick se på "Bilar" filmen.
 Då Janiina, som somnade under promenaden, vaknade så fick hon mat innan vi började röra oss hemåt.
Men först ett försök att ta ett kort med alla fem barnen.
Som du ser så var inte min troll så samarbetsvilliga för fotografering.
 På vägen hem somnade Sanna och hon gick inte att väcka.
Så från garaget hem fick hon åka vagn medan jag bar Janiina i famnen.
Sanna reagerade inte ens då jag lyfte henne till vagnen.
Efter maten tog M-P alla tre ut på lekplatsen medan jag fick lite gjort hemma.
En härlig dag i Knivsta blev det, tack till Heidi, Zacharias och Amelie.
Vi får göra om det snart igen.
// Sargit

Inga kommentarer: