tisdag 12 juni 2012

Gunnes gård med förskolan

Imorse var vi faktiskt klara i god tid och hann till busshållplatsen till och med långt före alla andra från förskolan.
Idag skulle nämligen Planeten, Sanna och Williams avdelning, åka på utflykt till Gunnes gård i Upplands-Väsby.
Jag följde ju med förra året också vilket ni kan läsa om här.
Alla barnen skulle säkert vara nöjda med en utflykt även om de bara skulle få åka buss och tåg enbart, sådan lycka att då få göra både och flera gånger idag.
Skillnaden denna gång var att vi hade mycket färre barnvagnar!
Nu var det bara en dubbelvagn och Janiinas vagn med, resten av barnen gick själva.
Vi åkte tyvärr en annan buss än den vi tog förra gången, vet inte varför, men detta gjorde att vi fick gå en mycket längre sträcka tills vi kom fram.
Men alla barnen var jätteduktiga och klagade inte alls, jag hörde då inte några klagomål.
En av "stolpgubbarna" som välkomnar oss in.
 Nu visade det sig att våra stortrolls rädsla för djur har blivit värre.
De vågade knappt gå nära staketet för att titta på grisarna och det krävdes övertalning att få dem över till hagen senare.
Så fort vi började gå närmare några får, som ändå var ca tjugo meter bort, så började Sanna protestera och vägrade gå närmare. Samma då vi gick åt andra hållet för att titta på kossorna.
Istället satte hon sig i protest där hon stod och ville vänta där. Men William blev lite mer nyfiken då han och alla andra i närheten såg då en av kossorna kissade. Då var det plötsligt intressant att se om hon skulle bajsa också. Så han gick lite närmare och följde med Tulay (en av hans förskolärare) rätt nära kossorna.
 Här ser ni några av de får som strövade runt och åt.
 Och en av kossorna. Sanna upptäckte i alla fall lite djurliv som hon inte var rädd för, en snigel som kröp/ålade (eller vad de nu gör) fram nära där hon satt.
Vid lunch tid fick Janiina ligga på filten på marken och det var spännande tyckte hon.
Hon hade fått hänga i sjalen då vi gick runt bland djuren och så klart somnat då, så nu var hon pigg då hon även sov under resan till väsby.
 Då jag tog William till toan (bajamajan) så funkade det inte för honom att sitta där, så han fick helt enkelt kissa utanför. Så stolt att båda barnen klarade hela utflykten utan blöjor, ja Sanna var jag inte orolig för men lite för William men han sa själv på morgonen att han ville vara utan blöja idag.
På hemvägen tog vi en glasspaus vid Märsta Station, Sanna åt sin snabbast av alla barnen glassmonster som hon är.
 Vi hade verkligen tur med chaufförer idag, det vart fullt av två barnvagnar på bussen upp och våran var några centimeter för bred för att få plats emellan dem så jag frågade chauffören om vi kunde åka med i alla fall och det fick vi fast det egentligen inte var tillåtet att blockera dörren så. Blev lite meckit men jag flyttade på vagnen vid varje stopp om någon skulle ut.
Jag och mina troll hoppade av vid Valsta centrum och handlade först för att sedan gå till min pappa för att äta mellanmål där.
Efter mellanmålet började vaari spela spel med Sanna och William medan jag matade Janiina.
Roligt att följa deras spelande och framför allt diskussionerna.
"Du bara fuskar vaari" sa William bland annat mitt i spelet. Go unge.
 Janiina fick rulla runt lite på mattan också en stund medan de andra spelade.
 M-P fick komma och hämta oss sen då jag inte trodde att barnen skulle orka med fler promenader.
På vägen hem från garaget så tävlades det lite i vem som kom först samt lite "kull" på deras sätt.
Så stor Sanna ser ut på denna bild i sin jeans outfitt.
"Vänta på mig!" ropar William med gråten i halsen då Sanna och M-P sprang nerför backen. Det spelade ingen roll att jag ju var med honom han ville inte bli lämnad av sin syster och pappa.
På kvällen visade det sig att utflykten visst var mer ansträngande än jag trott, för då jag la mig ner för att natta Janiina så somnade jag själv också. Det gick inte att väcka mig enligt M-P som försökt...
Vaknade först vid två på natten för att bara klä av mig och borsta tänderna för att sedan somna om.
// Sargit

Inga kommentarer: