tisdag 5 juni 2012

Smakportioner

Jag och Janiina åt lunch med en kollega idag.
Redan från början visade Janiina tydliga tecken på att misstro honom, hon blev rädd för stackars Henrik. Hennes miner då hennes blick fästes på honom då och då var obetalbara...
Senare då jag var tvungen att gå på toa så fick han hålla henne under tiden och då jag kom tillbaka så var hon hur nöjd som helst.
Hon insåg väl att Henrik var en trevlig och snäll kille helt enkelt.
På eftermiddagen då stortrollen åt lite frukt i soffan så fick Janiina smaka lite mosad banan för första gången.
Sanna envisades att hon ville mata henne för det var ju faktiskt hennes banan hon fick smaka från.
Banan är ännu en smak som blev mycket väl godkänd hos Janiina, vårt lilla matvrak.
 Vid middag fick hon smaka lite morot, syns det eller?
 "hmm... vad är detta för smak?"
 "Jag gillar det! Ge mig mera!"
Fast trots lite protester så fick hon nöja sig med den lilla smakportionen.
Tur var väl de för senare på kvällen så kräktes hon en hel del, bland annat lite orange gegga.
Vet inte om det var moroten som magen inte gillade eller om det var något annat som störde magen.
Vid läggdags så sa Sanna "jag vill sova utan blöja!", samma hade hon sagt i två kvällar i rad nu och då har vi sagt att har hon torr blöja på morgonen får hon sova utan.
Och då hon stolt på morgonen talade om att hon inte kissat i blöjan så kunde vi inte neka henne sova utan inatt.
Då William insåg att syrran fick sova utan blöja så ville han det också. Vi sa nej först men han protesterade väldigt högljutt och tjatade så till slut gav vi med oss.
Preppade bådas sängar med madrasskydd och så fick två väldigt stolta och nöjda barn lägga sig.
Få se hur det går, just nu tror jag att Sanna nog klarar det då hon varit blöjfri de senaste dagarna utan olyckor men William däremot... Nåja, vi lär ju upptäcka senare hur det går, tur att M-P är ledig imorn så vi kan hjälpas åt med tvätten om det skulle behövas...
Håller mina tummar och tår i alla fall för det vore skönt om de båda kunde bli blöjfria, även om det är rätt praktiskt vissa dagar med blöjor då det inte är så självklart med toaletter överallt...
// Sargit

1 kommentar:

Katja sa...

Under dom perioderna som tjejerna blev blöjfria så kunde jag nog alla butikers toaletter vart dom låg. Såg alltid till att ha 5:or på mig i fall man kom till toaletter där dom kostade.. Fast o andra sidan så har jag nog alltid 5or på fickan när man reser nu för tiden med barn =)) Kram Katja