söndag 1 juli 2012

Dag 2 Muminvärlden

Ett litet bildinlägg om andra dagen.
Vi började med att se på teatern igen, jag stod utanför och väntade då Janiina precis somnat.
Det såldes sockervadd utanför och tänkte att barnen skulle få dela på en kon om de ville, men till vår förvåning tackade de nej. De ville ha klubbor istället.
De åt dem utanför Muminhuset tittandes på skådespelet.
 Vi gick till Snusmumrikens tält då det skulle vara sagoläsning på svenska idag, missade ju alla sagoläsningarna igår. Williams favoritfigur är ju just Snusmumriken.
Självklart undersökte de hans tält också.
Sanna hade sett att de hade ansiktsmålning på ett ställe, det ville hon så klart ha.
Hon ville inte ha någonting annat, bara en ansiktsmålning.
Så då fick hon det efter att vi gjort klart att då fick William (som inte ville bli målad på) välja ut något i affären åt sig, det var okej tyckte båda.
 Efter lunch tog vi oss till den andra sagostigen, vi lämnade vagnen vid ingången där flera andra gjort likadant då vi av erfarenhet visste att det kunde bli tungt vissa delar med den.
Bland annat gick vi förbi Häxans hus där hon satt och ropade och inbjöd folk att titta in i huset.
Det gjorde vi...
 Efter Häxans hus fanns det en labyrint. Den gillade både Sanna och William jättemycket!
Här är vi i tornet mitt i labyrinten.
 Sanna och William fick visa oss vägen hela tiden, de gjorde det så pass bra att de ville gå ett varv till då vi väl hittat ut igen. Så det gjorde vi.
 Hattifnattarna hälsade vi också på.
 Stortrollen ville in genom grottan om och om igen, de första tre varven gick vi med men sen fick de gå själva medan vi väntade utanför. Det gjorde de några gånger om. Så stora de börjar bli...
 Vår solstråle William,
 och solstrålen Sanna.
Morran, "han är läskig han", men så klart fick han också ett besök av oss.
Hängbron över forsen gick barnen orädda över.
 Här minns barnen hur Sanna förra året "tappade" sin toffla i vattnet och att pappa då fick klättra ner och hämta den.
 Fick till slut en bild på hennes ansiktsmålning också, Lilla My såklart.
Efter sagostigen gick vi ner till stranden, denna gång var det dock för kallt för ett dopp men bada fötterna ville barnen i alla fall.
Sanna var mer vågad än William, hon gick så långt det gick att gå utan att bli blöt, hon till och med föreslog att hon kunde ta av sig tightsen och då kunna gå ännu längre ut. Det gick vi inte med på.
 Länge njöt vi av svalkan och tittade på vågorna.
William ville tillbaka till Muminpappans båt, så då gick vi dit igen en sväng.
 Sanna har ju pratat länge om att hon ville hälsa på Snorkfröken och efter gårdagens modiga handskakning så tog hon ännu mera mod till sig och kramade Snorkfröken idag, hela två gånger!
William vågade faktiskt skaka hand med Snusmumriken idag, men hann inte med att fota det.
Vildtrollen bakom galler.
Efter allt rännande runt var det skönt med en paus i värmen med lite "Frozen yoghurt", barnen fick själva välja sina tillbehör.

Jag fastnade visst också på bild med lilltrollet.
En kort tur till shoppen där William till slut valde såpbubblepaket till sig, han är billig i drift i alla fall. Trodde han skulle fastna för något dyrare då vi ju inte sagt någon prisklass eftersom de ändå inte förstår det.
Mumintåget tog vi tillbaka till barnens glädje (vi gick i förmiddags då tåget var fullt).
 Hela familjen på bild efter en lång men härlig dag i Muminvärlden.
Väl tillbaka på hotellet gick vi till en Italiensk restaurang i närheten och åt god pasta innan vi avrundade kvällen på rummet.
Jag och maken spelade lite vändtia då barnen somnat, men han ville inte spela med mig mer sen då jag bara vann mest hela tiden...