lördag 21 juli 2012

Godisdag

Idag var vi bjudna på kalas i Stora Ullentuna. Emelie fyllde nämligen 10år.
Som vanligt var Sanna och William lite blyga i början, speciellt William som blev rädd då han tyckte det var för mycket folk. Stackarn.
Senare kom de över sin blyghet till viss del och lekte på övervåningen och gick runt själva.
Sanna vågade till och med gå ut och klappa en kanin som var på besök.
 Här delar födelsedagsbarnet ut godispåsar till alla barn.
Gissa om Sanna och William blev glada!
Massa nya godisar de aldrig sett förut, jag tog undan tuggummit dock...
Inne roade Benjamin och Janiina sig med varandra. En riktig babyträff såg de ut att ha.
Min älskade make och Janiina njuter av solen.
Sanna hittade gungan såklart, där trivdes hon bra.
William trivdes mest i Elliots rum med alla bilarna. Sanna kom också dit så sista halvtimman (om inte mer) satt jag med en trött Janiina i famnen och tittade på då de lekte .
 Då vi skulle gå så gick barnen ut för att vänta på oss, då vi kom ut satt de och gottade sig med sina godisar igen. "vad är det ni gör, äter ni godis?" frågar M-P med lådsas arg röst, "det är godis dag idag" svarar Sanna glatt tillbaka.
 På hemresan hade jag ett långt samtal om vad som var godisdag, det kom fram att de fått äta godis hos min mor. "Mamma och pappa var inte där, då är det okej det sa mummu" avslöjade Sanna.
Fy på dig mamma!
Nåja, tur nog vet de vilken dag som är godisdag även om de kan bli lurade att inte hålla det.
Hemma har de inte varit något problem sen de fått börja äta godis, vi har godiset i en låda i köket som de har tillgång till, där finns en massa annat också som kex, knäckebröd, Janiinas mat med mera.
Den öppnas flera gånger om dagen men godiset rör de inte.
De har nämnt dem men sagt då att "på lördag då är det godisdag, då får man äta godis".
Då vi kom hem så började jag med att mata Janiina, som tur var så tog jag av henne kläderna först.
Dagens måltid slår nog alla rekord hittills över kladdighet.
 M-P åkte iväg till Ikea för att köpa ett skåp till tvättrummet så att vi äntligen kunde få det färdigt.
Sanna och William fick titta på film under tiden jag matade Janiina och sen medans jag lagade middag.
De såg på "Dumbo" som de sett flera gånger tidigare, men idag var Sanna väldigt känslig och tyckte den var läskig och sorgsen. "varför gör de så? var är Dumbos mamma?" grät hon. Så jag fick skjuta på matlagningen och trösta henne och förklara vad som hände i filmen ett tag.
Det slutade med att hon fick hjälpa mig i köket istället medan William såg färdigt filmen då han ville det.
Sen fick de se på "Hello Kitty" som de båda gillar.
Mitt i matlaget så fick jag plötsligt sällskap i köket.
Janiina hade fått roa sig på golvet i vardagsrummet och jag hade sett hur hon tog sig fram där till olika platser med sitt hasande.
Men detta är första gången som hon målmedvetet tagit sig någonstans hon ville och inte av en slump.
Jag lyfte henne åter till filten efter ett tag men snart nog var hon tillbaka hos mig i köket.
// Sargit
p.s.
Tyvärr så var just skåpstommen vi skulle ha slut i Barkaby, så det blir en tripp till Ikea igen för min älskling imorgon bitti. Behöver jag säga att Ikea är inte ett av hans favoritplatser att besöka...

1 kommentar:

mummu sa...

det var inte riktigt så.jag tror inte att barnet har sakt den heller.dem fick muuminask båda och de frågade om är godisdag.jag sa nej,men detta är spesielt tillfälle att ni är hos mummu på natten,därför ni får båda muuminask.sanna sa att mamma ser inte,därför får äta och jag svarade att vi gör inte något i smyg,mamma får se.och klubbor sparas till lördag,vilken dem även gjorde.