söndag 22 juli 2012

Blåbärspaj

Då barnen och morfarsgänget kom hem från Skansen så bakade jag och Sanna en blåbärspaj av de bär de plocka häromdagen.
Mumsigt gott var det. Var bara tvungen att fresta er läsare lite.
Här har ni receptet som jag fått av min syster Nina för några år sedan.

Botten:
150g smör/margarin
1,5dl socker
1ägg
3dl mjöl
2tsk bakpulver
Blanda i ingredienserna ett i taget (följ ordningen) i en bunke. Platta ut degen i en pajform.

Fyllning:
blåbär (så att bottnet täcks och lite till... :-)
2,5 dl gräddfil
1 ägg
1/2 dl socker
blanda grädfil, ägg och socker och häll sedan över bären som redan är i pajformen.

Skjuts in i ugnen i ca 30min (200grader).

Lycka till!
// Sargit

1 kommentar:

mummu sa...

sargit,det är ananaspajs resept.har du inte tänkt.bara att jag blandar ananas med ingredienser i stället att använda blåbär.nu kan du själv göra ananaspaj. :0)