lördag 21 juli 2012

Blåbärsskogen

På förmiddagen, strax före lunch, tog jag med mig barnen och min pappa som kommit förbi till skogen för att plocka blåbär.
Både Sanna och William kom fram till mig med var sin hink och sa att de skulle plocka blåbär redan innan jag sa att vi ska till skogen. Hade nämnt det igår att vi kanske kunde gå och plocka blåbär om det var fint väder, det tyckte de att det var.
Så efter att de fått diska sina sandiga hinkar så gav vi oss iväg.
Det var helt blått ute, man behövde knappt röra sig utan det var bara att sätta sig ner så kunde man plocka och plocka.
Men det gick inte fort då barnen tänkte ju inte att nu ska vi vara effektiva och plocka allt vi ser, istället tog det något bär här och något där.
 Men roligt hade de, William var inte lika intresserad av att plocka själv "du kan plocka i min hink mamma!" sa han.
 Här visar min pappa upp lite av de goda bären.
 Sanna gillade att plocka men jag misstänker att det slank en hel del i munnen också.
Hon hade ett mål dock, hon ville göra blåbärspaj.
 Sanna gav mig och vaari sin hink att plocka i senare och så hjälpte hon till att fylla Williams hink istället.
 Det blev en del blåbär på den korta tid vi var ute.
 Men snart var det dags att gå hem igen då lunchen väntade.
Janiina hade kämpat tappert för att hålla sig vaken men hon somnade till slut på hemvägen.
 M-P hade gräddat våfflor till oss. Det åt vi med glass och nyplockade blåbär och så sylt såklart.
Mumsigt gott var det!
Men paj baket fick vänta till senare då vi hade lite bråttom till kalas, sena som vanligt.
// Sargit

Inga kommentarer: