onsdag 11 juli 2012

Bvc, gung premiär och bastu

Tuff morgon då Janiina återigen vaknade helt vid sex tiden, sen ville hon inte somna om mer.
Försökte halvslumra fram till åtta med mindre lyckad resultat.
Senare hann jag småslumra i soffan en kvart innan det var dags att åka till bvc igen.
Åkte djälv med Janiina och framme så var Janiina på strålande humör som synes.
Hon fick fortsätta öva i väntan på att vi skulle komma in.
Vår ordinarie bvc sköterska är på semester så vi skulle få träffa hennes kollega, trevlig hon med.
Janiina väger numera 6330g och är 63,4cm lång.
Då hon fortfarande har hosta så tog jag upp det och hon tyckte läkarn skulle lyssna på henne igen.
Gillar verkligen barnläkaren där, Jesper, en trevlig människa.
Han tyckte att det lät som jag misstänkt redan, förkylningsastma eller trånga luftrör som han sa.
Vi skulle fortsätta med ventolinet tyckte han då det är så svårt att inhalera så små, men om det blev värre skulle vi höras igen.  Fick även salvan mot hennes exem/utslag utskriven, han hade ju glömt det senast...
Janiina har återigen dalat på sin "kurva", tror det beror på hennes förkylning hon haft, så fick rådet att tillsätta extra fett i maten, raps olja eller annan olja, för att få upp vikten lite mer.
Annars så var hon en fin och välmående bäbis och väldigt glad idag i alla fall.
Efter lunchen då Janiina och M-P (som är väldigt dålig fortfarande) sov så spelade jag och stortrollen spel.
Memoryn vann William och "Hello kitty" spelet vann Sanna.
Trevligt var det men jag började känna mig rätt trött.
Hann vila en kort stund vid soffan innan jag packade med mig barnen för att åka till Mette.
M-P fick stanna kvar hemma och vila.
Lämnade tillbaka den resesulky med väska vi fått låna från dem och så fikade vi i den sköna värmen.
Tack igen Mette!
Tiden går fort då man har trevligt och snart var det dags att hämta M-P för att åka till min mor för middag och bastu.
Innan middagen fick stortrollen leka på hennes gård.
Janiina fick premiär gunga och inte helt oväntat så ÄLSKADE hon det.
Var svårt att fånga henne i farten men här är två bilder som inte blev suddiga.
Sanna var den som gav henne fart...
Sanna klurade nästan ut hur man ger fart till sig själv också då man står på gungan.
William fick flertalet gånger ta av sig skon/a då det kom grus i dem vilekt han inte gillade.
Stackars älskling var helt slut efter den korta stunden ute.
William och Sanna roade sig med att organisera om bokstavsmagneterna på kylskåpet.
Efter maten gick jag, stortrollen och mummu iväg till bastun (det var dambastu igen) medan M-P och Janiina fick slappa i soffan.
Bråttom hade trollen att komma fram.
Idag mot slutet kom William på att han ville basta, hittills har han bara velat duscha.
Men ikväll ville kom han på att det var kul/skönt och ville knappt sluta.
Sanna, hon gillar verkligen bastun och sprang ut och in och pratade glatt i ett.
"Här sitter jag" sa hon ofta då hon satte sig ner i bastun.
Sötnosen efter bastun.
Skönt var det att basta och väldigt roligt att se hur kul barnen hade det.
Tack för ikväll mamma!
// Sargit
p.s.
har uppdaterat om de första dagarna från vår resa till Muminvärlden, du kan enkelt hitta det här och här. Du kan även bara scrolla neråt på sidan...

Inga kommentarer: