fredag 20 juli 2012

Välkommen solen

"God morgon pappa" försöker nog Janiina säga då hon kryper fram och väcker M-P.
Observera hans "snygga" solbränna han fick igår...
 Alla barnen fick ta ett bad direkt på morgonen då vi var uppe rätt tidigt idag.
Efter frukost började M-P att bygga ihop vår köksö, eller halvö kanske man ska kalla det.
Sanna och William var väldigt nyfikna på vad han gjorde.
 Jag och barnen han röja upp på deras rum också efter gårdagens tornado, Vi gjorde en deal och delade upp vad var och en skulle städa undan, jag tog större delen men kände att bättre att barnen har en specifik uppgift. Trodde det skulle hjälpa men trots det blev det mycket lek istället för städa undan så jag gav upp och gick ut och började städa i vardagsrummet istället och dammsuga sen.
Men då jag närmade mig deras rum med dammsugaren så såg jag att de faktiskt hade städat undan det de skulle. De fortsatte snällt att plocka undan sådant som var i vägen för dammsugaren också.
Sen ville William dammsuga själv lite så det fick han.
Efter lunch gjorde jag och barnen oss redo för avfärd, vi var nämligen bjudna hem till Hanna (en tjej i tvillingarnas ålder som varit och lyssnat på min sagoläsning på bibblioteket) för att leka.
Så här glad och tuff såg Janiina ut på väg ut till solen, det är William som satte på henne sina gamla solglasögon då de ju är små för honom.
 Då Hanna bor vid Steningeliden så var det inte så långt att gå kände jag så vi promenerade dit i det härliga vädret.
Kom fram lite senare än planerat men nu vet jag hur lång tid det tar att gå dit med barnen inför nästa gång.
Hanna hade en rolig leksak som William blev väldigt förtjust i, wigglekart!
Han släppte knappt taget om den när han väl satte sig på den. Till och med till fika bordet så åkte han med den och parkerade den nära sig.
 Senare blev det bråk om den då Sanna provade den när han höll på med annat.
William fick ett utbrott, igen, och jag fick bära bort han en stund för att lugna sig.
Han menade på att det var hans bil inte Sannas. Tog en stund att få han på andra tankar, om jag nu ens lyckades med det.
Hanna och Sanna lekte jätte bra ihop, ja alla tre kom faktiskt väldigt bra överens.
De lekte på Hannas rum men mestadels ute på baksidan bland annat i sandlådan.
 Julia, Hannas lillasyster som fyller 1år på söndag, delade med sig av sina leksaker till Janiina men hon var inte så intesserad av dem.
Hon ville hellre öva på att ta sig fram, snart släpper det tror jag då hon börjar ta sig framåt mer och mer även om hon inte riktigt förstått vad det är hon gör när hon rör sig framåt.
Kati och jag hann umgås och prata en hel del medan barnen lekte så bra ihop, vi hade småttingarna som sällskap bara.
Då M-P kom för att hämta oss så var ju vi vuxna också passa på att testa wigglekarten då barnen var ute, och måste säga att det var jätteroligt!
En sån vore kul att ha både för ung som gammal. (tips till julklapp eller födelsedag kanske)
Janiina sov knappt något då hon blev väckt av Williams utbrott men hon var på ett väldigt glatt humör i alla fall.
Denna bild tog jag strax innan vi åkte hem för att förbereda middag.
 Tyckte det var en bra idé att behålla sjalen på henne under maten så att hon inte skulle kladda ner håret.
 Men så mot slutet då hon var som mest kladdig visade Janiina att en sjal över håret inte hindrar henne alls. Så håret blev kladdigt det med...
Vi lyxade till det med att grilla fläskfile som vi serverade med potatis och rosépepparsås, sallad och bearnaise. Gott var det!
Sen avrundade vi kvällen med film och chips.
Jag och Janiina somnade dock rätt snabbt till Nalle Puh...
Glömde ju glädja mig åt en stor sak i gårdagens inlägg, rörmokarn var här igår och kopplade in vattnet (röret) till vår tvättmaskin!
Vilket lättnad! Sen dess har maskinen gått varm i ett nästan, nu inväntar jag på att den femte maskinen ska bli klar och har säkert minst två kvar innan tvättkorgen är tom.
Och ändå har vi ju lyckats tvätta hos både min pappa och min mamma i omgångar de senaste tre veckorna.
Mycket tvätt blir det med dessa småttingar...
Det låter som mycket på bara några dagarn men två av maskinerna var deras nerkissade täcken och kuddar och två med lakan och  några handdukar. Nu har jag påbörjat tvätta kläderna, jag ville ta det som tog mest plats i korgen/golvet först.
M-P fortsätter att bygga på skåpen till köksön nu på kvällen, vilket han ägnat halva dagen åt idag.
Synd bara att vi måste vänta några veckor innan den blir helt klar då bänkskivan med specialmått blir klar först då. Längtar!
Men sen ska jag inviga köksön med ett rejält bak av bullar eller något.
// Sargit

Inga kommentarer: