tisdag 17 juli 2012

Lek och bus

Idag testade jag och barnen på något nytt.
Vi åkte till Lek&Bus i Infra city!
Tanlen var att Fayeza med barnen också skulle dit men de fick förhinder i sista stund, men då jag lovat barnen så var det bara att åka ensam med dem.
Hade aldrig varit där förut och måste säga att det var ett helt ok ställe även om det känns lite dyrt med 120kr per barn.
Man fick inte ta in barnvagnen inte ens till serveringen, som var innan själva lek och bus området, och så fick man inte lämna väskor någonstans på stolar eller så utan måste låsa in dem i skåp där varje låsning kostade 10kr, inte så bra då man har blöjbarn direkt.
De riktar sig till barn mellan 1-13år men det fanns inga pallar på toaletterna för de yngre att ta sig upp på toastolen eller för att tvätta händerna. Så jag fick lyfta strotrollen fast jag hade Janiina i famnen, bökigt var det.
Förutom det så var det ett bra ställe med rätt okej priser på fikat också.
Sanna och William hade jätteroligt och försvann på egna äventyr rätt fort då jag gav klar tecken.
Jag var lite orolig i början då jag ju inte kunde se dem hela tiden, men vad göra då jag ju inte kunde klättra med dem med Janiina i famnen.
Då och då såg jag (efter lite letande) en skymt av dem och ibland kom de och testade något jag föreslog som studsmattorna.

 Cyklarna var populära hos båda två och även hoppborgen, men då det var flera andra barn i hoppborgen så ville de inte dit så ofta.
Rutchkanor älskar ju båda, de testade den vid 1-3års "hagen" och den stora som de efter mycket om och men hittade fram till. Det var typ en labyrint fram till den.
 Denna klättervägg eller vad man nu ska kalla den var också rolig fast de inte lyckades ta sig upp.
Tiden gick väldigt fort men kul hade Sanna och William, bara några gånger blev det jobbigt då William inte vågade klättra ner för vissa avsatser och jag inte kunde komma upp till honom, utan istället fick jag stå nere och försöka övertala honom att klättra ner eller att gå tillbaka den väg han kommit.
Janiina sov gott i sjalen mest hela tiden efter maten, och det kändes i ryggen senare kan jag lova.
Det som är bra med våra stora troll är att de sällan går långt ifrån varandra, så det är rätt lätt att ha koll på dem. Några gånger valde de olika aktiviteter men det dröjde inte länge innan de sökte upp varandra sen.
Då vi skulle gå så satt de och väntade vid bänken bredvid varandra men då jag skulle ta kort så visade de tydligt att de inte ville bli fotade, var tvungen att ta kort på dem i alla fall.
 Här har Janiina precis vaknat och var inte så nöjd över att hamna i vagnen, då kom storasyster fram och trösta.
 Från Lek&Bus åkte vi hem till min pappa då vi var bjudna på middag.
Vi (läs barnen) han leka en del innan maten och jag hann slumra på soffan då jag var helt slut efter dagen.
Efter maten spelade vi, Tina, jag, Sanna och William, "tågspelet".
 Janiina sov en stund efter att ha kämpat länge mot sömnen, när hon vaknade så var hon på strålande humör.
Vi fick med oss matlåda hem till M-P som fått vila hela dagen och kvällen. Tack för en trevlig kväll Helena, Tina och pappa!
På kvällen hade jag och William en lång dust innan sängdags. Han är envisare än synden den pojken.
Den handlade om att vi föräldrar ville att båda skulle ha blöja på natten då båda kissat i sängen förra natten och vi ju inte har tvättmaskinen igång än. Så vi hade inga fler skyddslakan till madrasserna.
Sanna hade inga problem att förstå varför hon skulle ha blöja under natten men William totalvägrade.
Efter mycket långt bråk som tog på mina krafter rejält så gav jag med mig.
Orken tog slut helt enkelt. Det går inte att resonera med William då han är på det humöret, han stänger av öronen helt.
Han somnade fort iallafall sen, men det gjorde inte Sanna som tagit en tupplur på hemvägen från Väsby.
Janiina stackarn kaskad kräktes precis då jag skulle bära henne till hennes säng inför natten.
Blev orolig att hon fått magsjuka men inget mer hände efter det.
Men jag valde att sova i soffan med henne för säkerhets skull så att inte sängen skulle råka illa ut.
Fick tåflörta med maken under natten iallafall då han sovit i soffan de senaste nätterna för att inte störa oss och på grund av sina febersvettningar och feberfrossan samt hostan.
Hoppas han blir bra snart, stackarn.
// Sargit

Inga kommentarer: