fredag 27 juli 2012

Öppnis och trädklättring

Det händer som sagt att någon av stortrollen kommer smygandes på småtimmarna då och då och kryper upp i vår säng, vissa gånger mindre tysta än andra.
Imorse var det William som kom till oss, men denna gång först då väckningen varit.
Här lite syskonmys.
 För att maken skulle få vila så tog jag alla tre trollen iväg på lite äventyr idag.
Vi tog bussen ner till familjecentret för att tillbringa lite tid på öppna förskolan där.
Gissa om Sanna och William var nöjda och galda åt bussturen.
 Länge sen vi var där och de flesta barn var mindre än våra stortroll, och lite blyga var våra som vanligt till en början.
Janiina hade somnat i bussen så hon fick sova kvar i vagnen, där sov hon fram till lunch (!), under tiden lekte Sanna och William, mest med varandra eller för sig.
Detta spel var väldigt populärt, man ska förflytta rätt mängd kulor i äggen genom banan med hjälp av magnetpennan. Kul tyckte båda barnen och så fick de ju öva på siffror och att räkna.
 Kontor lekte de också eller något sådant...
 Då Janiina vaknat så förflyttade vi oss till skaparrummet.
Först målade dem,
 sedan lekte de med playdo lera.
 Jag fick hjälp att göra hand och fotavtryck på Janiina också, har ju inte hunnit med det än tyvärr. Hade ju varit roligt att ha något avtryck från då hon var nyfödd men inget att göra något åt.
Sedan fick Janiina öva på att krypa/kräla på golvet medan jag värmde hennes mat.
Hon verkade inte ha något emot det.
 Till min glädje så träffade vi på Britta idag, hon hade hoppat in som vikarie nu under sommaren fast hon ju är pensionär. Britta var den som jobbade på familjecentret då jag började gå där med Sanna och William. Då var hon Williams favorit men idag var han väldigt blyg inför henne, inte så konstigt då han ju inte kommer ihåg henne. Men hon kom ihåg oss iallafall.
Så himla roligt att få träffa henne igen!
Och här får Janiina bekanta sig med henne också.
 Lite mera golvhäng blev det innan vi gick och fixa lunch åt mig och stortrollen också.
 Jag hade lovat dem korv med bröd så det fick de.
Och så passa jag på att handla lite på Willys innan bussen hem och i väntan på bussen fick Sanna och William äta lite glass i solskenet.
 Janiina somnade igen i bussen så när vi kom hem lämnade vi henne hemma med M-P och gick iväg på cykeltur.
William ångrade sig som vanligt, trots handtaget vi satt fast på hans cykel som jag kunde hållt i hans cykel med, och valde att gå/springa istället.
Vi plingade på hos Torsten och hörde om han ville komma med oss, vi hade nämligen tagit med oss lite picknick till mellanmålet.
Han blev väldigt glad och följde gärna med oss.
Efter vår picknick i det härliga vädret så ville Sanna klättra i träd.
Torsten hjälpte gärna till och var väldigt imponerad av Sannas mod.
 William klättrade också lite men då han kom lite högre upp sa han "det börjar bli lite läskigt" och så ville han ner.
Sanna däremot ville högre och högre upp.
 Vår lilla klätterapa!
Det fanns även en stock i närheten som vi hade lite balansövningar på allihop.
 Väl hemma igen ville barnen fortsätta leka ute på framsidan. Det fick de medan jag vilade lite och matade Janiina. Då och då kollade vi ju till dem såklart men de vet att de inte får gå iväg längre än till stenen runt hörnet.
Plötsligt såg vi inte till dem, vi kunde höra dem men inte se dem. De svarade då jag ropade att "här är vi".
Men inte såg jag dem inte. Men snart dök de upp glada bakom buskarna vid trappan, de hade plockat smultron.
Är väldigt glad över läget på vårt hus då man inte behöver vara rädd för att det ska komma bilar körandes utanför. De enda som ibland kör in bilar är ju vi och grannen mittemot och vi vet ju att det kan springa ut barn här.
En väldigt fin och varm dag fick vi idag, undrar om det är nu sommaren kommer?
// Sargit

Inga kommentarer: