torsdag 19 juli 2012

8 barn och 2 vuxna

Kändes lite konstigt på morgonen som om något saknades.
Och visst var det något som saknades, våra stora troll.
Välbehövligt var det ändå att få bara vara och inte behöva fixa frukost med mera till andra än Janiina.
Sent på förmiddagen hämtade vi barnen från min mamma.
De hade haft det kanon bra och ville gärna göra om det sa de.
Här kommer de till vändplanen efter en utflykt i kärran som mamma hade tagit fram från förrådet.
 Vi åkte till Illerstigen där jag och stortrollen anslöt oss till de andra lekande barnen på lekplatsen medan M-P gick in med Janiina för att fixa mat till henne.
Medan Elin gungar Sanna så gungar Emma och William tillsammans.
 Snart nog lockade cykelringen alla barnen, här har ni hela dagens barnaskara som vi skulle få äran att umgås med. Det var nämligen så att Thomas skulle påbörja altanbygge hos dem så en vän till dem hade kommit för att hjälpa till och då hade barnen fått hänga med.
 Sanna stortrivdes med farten medan William tyckte det var lite läskigt. Istället ville han gunga med mig i gunghästen, eller pandan rättare sagt.
 Snart var det dags för lunch, korv med bröd.
Vi njöt av den i solens värme.
 Efter lunch åkte jag och Lina iväg med alla åtta barnen till Lek&Bus.
Vart mycket enklare denna gång då Lina och jag kunde då och då turas om att jaga/klättra med barnen och se efter Janiina.
Senare då Janiina somnade i sjalen så var det Lina som fick äran att busa fullt ut.
William var lite ur gängorna idag, han blev ledsen så fort de andra råkade springa ifrån honom. Eller då han inte lyckades ta sig ner, samma ställe som senast, så jag var tvungen att klättra upp till honom. Men då jag kom upp tog det inte lång stund innan han ville visa mig runt och fram till rutchkanan.
Man fick gå bland annat genom ett litet mörkt passage för att ta sig fram till kanan och jag lådsades att jag inte vågade så varje gång senare också så tog William mig i handen och följde mig igenom.
Så söt han var!
I alla fall så när vi åkt nerför kanan så ville William att jag skulle följa med honom och hoppa på studsmattorna.
Han väntade tålmodigt på sin tur och sen hoppade han med stor glädje på den en bra stund.
 De andra barnen rusade runt så man knappt såg dem.
Sanna var inte sen att följa de äldre eller för att ge sig på egna äventyr.
Men oftast höll trion ihop något sånär i alla fall.
Vilken fart jag fick på rutchkanan, och som ni ser på filmen så tyckte barnen om det också.
 Till fika önskade alla barnen sig en slush vilket de fick till sin glädje.
 Gott var det såg det ut som och då det tog ett tag att få i sig den krossade isen med smak så fick de en välbehövlig vila också.
 Lina lekte lite i bollhavet med Emma.
 Hon var faktiskt i stora bollhavet också tidigare med trion.
Här hjälper William till att begrava Emma i bollhavet.
 Innan vi skulle gå så ropade Lina att vi skulle ta en gruppbild.
Så fort barnen hörde det så rusade de fram och samlades, alla utom två. Gissa vilka...
 Sanna gömde sig bakom mina ben och William bakom pelaren.
Nåja, på hemvägen bestämde vi att åka hem till oss med alla så att herrarna fick fortsätta bygga ifred på altanen.
Vi började med lite sent mellanmål medan Lina åkte iväg för att handla inför middagen.
 Sen lekte alla barnen fint ihop, förutom William som återigen ville testa mitt tålamod och ställde till med en scen. Denna gång vägrade han plocka undan sin mugg "mina ben orkar inte" sa han som ursäkt, men leka orkade de. Så det slutade med att han fick vila sina ben (efter mycket skrik och gråt i en halvtimma eller nåt) på fåtöljen tills de orkade hjälpa honom hämta muggen och bära den till köket.
Till slut gjorde han just det och utan att säga ett ord och sen lekte han på som vanligt.
Strax innan middagen lät vi barnen titta på barnkanalen, det behövde de då tröttheten började slå in efter denna roliga dag.
 Då herrarna kom så var det matdags, då vi var så många så fick fyra vuxna sitta ute och jag och Lina var väldigt snabba med att paxa varsin plats åt oss där.
 Väldigt trevligt och skönt var det i kvällssolen.
 Efter maten var timmen sen och det var sängdags så vi sa adjö till våra gäster.
Jag hade lovat barnen fotbad då de sprungit barfota ute så mycket.
De fick ta ett långt fotbad då de verkligen gillar det.
Det slutade med att det inte bara var deras fötter som hamnade i baljan utan halva dem också...
En väldigt trevlig dag har vi haft idag, nu dags för sängen.
// Sargit

Inga kommentarer: