söndag 7 februari 2010

Matvägrande Sanna

I flera dagar nu har både Sanna och William turats om att vägra äta och protestera högljutt vid varje mål.
Spelar ingen roll om det är frukost, lunch, mellanmål, middag eller kvällsgröt.
Idag var Sanna extremt jobbig.
Hon vägrade äta mer än frukt och yoghurt ända fram till middagen, dvs vår middag!
Då tog hon för sig av Ulrikas mat, det slutade att de delade på hennes portion!
Hon såg så nöjd ut och då insåg jag sanningen, den som jag redan tänkt men inte velat inse.
Det var som om hon tittade på oss föräldrar och sa "Jag är stor tjej nu, jag vill inte äta den där sörjan på burk. Jag vill ha samma mat som ni. Så det så!".
Så hädanefter blir det tufft för M-P då han måste börja laga mat åt familjen både lunch och middag.
Han som inte har något intresse alls av matlagning.
Men Björn har lovat ta emot honom i sommar och ha honom som sin "personliga slav" på restaurangen och lära honom baka pizza.
Få se om vi hinner ta oss ut hit så M-P kan få chansen att lära från ett proffs.
// Sargit

5 kommentarer:

ankan sa...

Då har du fattat rätt! Min ena är sådär också, vägrar ibland äta barnmat, det ska vara samma mat som vi vuxna äter! Ofta går det att lura henne, man tar helt enkelt sin egna gaffel och ger henne barnmaten på den. Eller ger henne ett kex att plocka med, då gapar hon för skeden av bara farten.
Man får vara påhittig......

Familjen Sundström sa...

jepp, majskrokar och smörgåsrån m.m. har vi testat samt andra disstraktionsmoment. men de senaste dagarna har ingenting fungerat. Så får väl ge med oss och börja skärpa till oss med matlagningen.
Något gott för det med sig då vi också får mat regelbundet varje dag, nåja iaf min man, jag får äta då jag kommit hem från jobbet istället...

Thomas sa...

Emma har åxå visat liknande tendenser, beroende på vad HON får för mat och vad VI äter. Oftast fungerar det bra med hennes mat, men ibland blir kan det bli ett utbrott mätbart på richterskalan om hon inte får smaka det som vi äter - oavsett vad som finns på hennes tallrik.

Det är bara att inse att man får vara glad så länge det fungerar med burkmaten, för sedan går det inte att vara fullt lika flexibel när det gäller var, hur och när man äter lunch, t.ex...

mummu sa...

BRA BRA WILLIAM och SANNA.duktiga tjejen och kille.jag har sa flera gången att du sargit själv åt inte burkmat,varför måste dina barn göra det.allt går inte göra efter boken.är inte förbjudit tänka själv.

TvillingTur sa...

Båda mina började bete sig riktigt vidrigt emellanåt vid maten för någon månad sen. matvägrade och skrek och drev oss andra till vansinne. Lösningen på den gåtan var: egna tallrikar och gärna egen sked eller gaffel (vi har jättebra barnbestick som är ergonomiskt böjda, köpta på ica maxi). Absolut helst lagad mat, men även burkmat kan fortfarande fungera när de får sitta med sina egna små portioner och fixa. De är rätt duktiga emallanåt.

Nu fungerar det jättebra igen. De äter själva plus att vi matar dom under tiden. Fast de får i sig rätt mycket per egen maskin oxå.

Lycka till. Ett äventyr varje dag.
-tobias.