måndag 15 februari 2010

Familjen samlad igen

Idag var jag ledig från jobbet då jag ju jobbat hela helgen.
Lite kort om helgen för min del.
Det var kul att vara på läger igen men jag upptäckte att jag blivit "gammal".
Förr hade jag inga problem att vara vaken halva nätterna och kanske sova max 4 timmar, om ens det, per natt. Men nu var jag helt slut då jag kom hem på söndag.
Saknaden efter de små var störst då jag ringde hem och hörde dem i bakgrunden, värst var det om någon var ledsen och jag inte kunde vara där och trösta.
Men annars hann jag inte tänka på familjen så mycket, hade fullt upp ändå.
Min energi fylldes på så fort jag kom hem och fick se hur glada Sanna och William blev då de såg att jag kommit hem.
Sanna var väldigt mammig och ville bara bli buren av mig resten av kvällen.
Idag fick jag sova ut ordentligt.
Vaknade så klart till ett x antal gånger då jag hörde hur barnen busade runt med pappa m.m. men det var rätt skönt att ligga och lyssna på skratten och sen slumra till en stund till.
Vid elva tiden fick jag sällskap i sängen av Sanna och M-P, William hade redan somnat i sin säng.
Denna bild tog M-P precis innan han la William i hans säng, den säger väl allt om hur trött han var.Sanna hade en lugn stund medans William övade sina röst resurser.Sen sov hela familljen och vaknade först då klockan närmade sig halv ett.
Då klev vi upp, klädde på oss och åt lunch innan vi packade in oss i bilen och styrde kosan mot Ikea.
Det blev en trevlig utflykt med familjen, handlade mest saker till jobbet men hittade även lite smått och gott till barnen. Bla nya mat tallrikar och en stor spegel med en krokodil bredvid.
Till oss vuxna köpte vi en "laptop-kudde".
Skönt att kunna sitta med dator i famnen nu och slippa sitta obekvämt på soffan med den.
På hemvägen blev jag avsläppt i Valsta då jag skulle ha Salto träning ikväll.
M-P fortsatte hem och lagade god middag till oss alla som jag fick avnjuta då jag kom hem.
Skön promenad blev det även om det var lite kallt.
Skulle lätt kunna promenera mer och lämna bilen hemma om det inte vore för att det tar så mycket mer av den tid jag vill tillbringa med familjen.
Maten hade barnen tyckt om, kyckling i improviserad sås och ris med majs, ärtor och ananas.
Han börjar bli duktig på matlagning min stora kärlek, även om jag får ge honom idéerna för det mesta men han genomför dem otroligt bra.
Under förmiddagen och kvällen så busades det friskt i både kök och vardagsrum.
Så över hela köksgolvet ligger det nu allehanda köksredskap som tydligen är väldigt roliga att leka med.
I vardagsrummet har barnen gjort papperskonfetti av en av mina föräldratidningar, tur att jag hunnit läsa igenom den en gång iaf, M-P fick pussla ihop en artikel som jag tipsade att han skulle läsa.
Så här glad och nöjd var William då pappa körde runt honom med bilen.Sanna ville inte alls sova ikväll, hon var väldigt envis även om hennes ögon gick i kors så att säga.
Men till slut somnade hon efter många turer in i rummet.
Då passade William på att vakna till och gråta och så klart var nappen spårlöst borta!
Vi har säkert sex nappar om inte mer liggandes i lägenheten, men just då man skulle behöva en så finns det inga i närheten.
Så för att få William lugn innan han väckte sin syster "lånade" jag Sannas napp till honom.
Senare hittade M-P till slut en under soffan så den la vi bredvid Sanna.
Undrar om nappmonstret lämnar tillbaka napparna först då barnen inte längre behöver dem, kommer säkert att hitta nappar både här och där långt efter att de slutat med nappar.
Men nu får jag väl vid tillfälle köpa in fler nappar till barnen...
// Sargit

2 kommentarer:

Katja sa...

Hehe ja nappar de kan jag fortfarande hitta! De är nog hmm kommer inte ihåg när Julia slutade med nappen. Men 1 år har hon iaf varit utan... :)
Men känner igen fenomenet med många nappar o till slut inga alls när man väl behöver dom!

Lycka till i nappjakten om inte nappmonstret har tagit dom! Haha

Kraaaaam

Sofia sa...

Åhh, det är så mysigt när man får sova lite middag sådär ibland och sedan vakna och hitta på något skoj allihopa! Ikea är en favvo här oxå...eller ja...kanske inte kidsens favvo...,men min, hihi =)