måndag 1 februari 2010

Fullt ös på öppna förskolan.

I dag hade jag bestämt med Thomas att vi skulle göra sällskap till öppna förskolan i Märsta kyrka.
Då Sargit åkte lite senare än vanligt till jobbet så kom vi faktiskt iväg i hyfsad tid.
Säga vad man vill men hon har betydligt mycket bättre koll på allt man behöver under en dag ute på vift.

Nåväl, vid halv elva var jag nere hos Thomas och nånstans runt 11 var vi framme vi kyrkan.
Även Elin följde med då hon är ledig från dagis på måndagar och fredagar.
Det var rätt mycket barn där (inräknat våra 3 var det 8 barn) så det var highlife redan från början.
Men Sanna och William visade inte någon blyg sida alls utan for glatt runt och härjade både här och där.
Emma däremot somnade på vägen dit och låg kvar i vagnen och sov lite drygt en timme.

Blev faktiskt lite förvånad att mina småkottar var så väldigt sociala idag.
William drog sig inte alls för att krypa upp i knät på en mamma som var där för att bättre komma åt ett pussel.
På det stora hela hade vi alla väldigt trevligt där.
Men efter att ha gett trion lunch så var det dags att bege sig.
Sanna och William var fullkomligt slutkörda som synes, jag kom inte ens ut ur kyrkan innan de sov.
Emma, som redan sovit en stund var hur pigg och glad som helst.
Då jag tyckte att barnen skulle få sova lite längre så gick vi ner till centrum där jag gick några ärenden och Elin passade på att leka i de stora snöhögarna som byggts upp mitt på torget.
Efter det gick vi hem till Thomas så att även vi större barn skulle få lite lunch.
Medans minstingarna stökade ner vardagsrummet fixade Thomas blodpudding.
De verkar iallafall trivas riktigt bra ihop våran lilla trio.

När vi sen skulle försöka få alla 4 barn på bild ville varken Sanna, William eller Emma sitta kvar längre.
Sen blev det dags att utforska hallen lite.
Thomas dator är alltid lika spännande.

Utrymmet under trappan är också ett populärt ställe att hänga på.
Nåt som har blivit tydligare och tydligare är att Sanna är lite nappfixerad, och nöjer sig inte med bara en napp.
Får hon chansen så snor hon även Williams eller Emmas napp och byter mellan dem.
Antar att vi får göra nåt åt det, som att gömma napparna när de är vakna.
Hur det nu ska gå till, då speciellt Sanna tenderar att själv gömma undan nappar både här och där.
Nåja, den dagen den sorgen.
Efter ett kaosartat mellanmål, där Elin och Emma var jättetrötta och inte ville äta, och mina kottar av okänd anledning vägrade äta nåt annat än macka med ost, var det så dags att röra sig hemåt.
Sargit hade tidigare under dagen blivit krasslig och slutat tidigare.
När hon berättade att hon kräkts så fick jag kalla kårar och "flashbacks" från vinterkräksjukan i julas.

Det kan vi helt klart klara oss utan, men hon verkar må mycket bättre efter att ha sovit några timmar.
Men nu är det dags för kvällsrutinerna (middag, lek, kvällsgröt, läggning)


// M-P

2 kommentarer:

Lina sa...

Hoppas att ni mår bra idag. Emma kräktes i natt, men det verkar mest ha berott på raggmunkarna hon åt. När vi väl tvättat av henne var hon hur glad som helst. Åtminstone så länge jag var vaken. Får väl höra vad Thomas säger sedan.

mummu sa...

sanna tulee enemmän ja enemmän tätiinsä.nadjalla oli yhteen aikaan kaulassa lenkki josta roikkui 5-6 tuttia.piti olla mistä valitsee.