torsdag 4 februari 2010

115 besök under 24 timmar!

Det trodde jag aldrig!
För den som varit uppmärksam så har man upptäckt en liten logga på vår hemsida.
Det är bloggtoppen där jag skrivit in vår blogg.
Den mäter hur många besökare man har haft den senaste veckan och den med mest besök får en högre placering.
Vi ligger på tredje plats av åtta tvillingbloggar som fanns registrerade.
Den började räkna igår (onsdag) och under den dagen följde jag spänt hur siffrorna ökade.
Första dagen räknade den 48besökare! (sista gången jag kollade).
Och idag så är vi då upp i 115 besökare!
Nu är det ju inte 115 unika besökare utan den räknar varje användare en gång per dag.
Så har man varit inne på vår blogg igår och idag så räknas man två gånger oavsett om man kikat in hundra gånger under denna tid.
Det är så jag uppfattat det som i alla fall.
Ska så småningom klura ut hur jag får in en sån där besöksräknare där man ser hur många som varit inne idag och även hur många besök man haft totalt.
Men att nästan femtio personer verkar följa oss trodde jag aldrig!
Hade nog gissat på kanske tio om någon frågat mig...
Vi fick båda nästan skrivkramp igår då vi insåg hur många som faktiskt läser det vi skriver.
Men det släppte som ni märker.
Ville bara säga hur glad jag blev av att upptäcka att så många följer vår vardag via bloggen.
// Sargit

2 kommentarer:

Thomas sa...

Ja, det *är* roligt med räknare. Det insåg vi själva för länge sedan. Siffrorna bara tickar på. Det är lite häftigt att se vår egen räknare som passerat 50.000 besök numera, och då tog det ju något år innan vi lade in den!

Men det är en liten vetenskap det där hur räknare räknar, så att säga. Det bästa är ju de som räknar IP-nummer, dvs adresser som besöker sidan, en liknande variant går på datoridentiteten. Sedan finns det räknarna som bara räknar antalet träffar, no matter what. De sistnämnda ger väldigt många träffar (om en och samma person tittar 14 ggr räknas 14 träffar) medan den förstnämnda bara räknar 1 träff/dygn. Den är mer rättvisande tycker jag.

Nåväl, nog om räknare nu. Välkommen in i räknargänget i alla fall! :-)

spiderchick sa...

kul =)