torsdag 4 februari 2010

Besök på BUMM för utredning

Idag hade vi tid hos läkarn på BUMM (barn och ungdoms medicinska mottagningen).
Jag var hela tiden, sen vi fick kallelsen i november, varit tvärsäker på att vi skulle köra till Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna för att träffa läkaren.
Men som tur var så läste jag kallelsen noggrant imorse innan jag åkte till jobbet för att dubbel, trippel (eller mer) kolla tid och datum så vi inte åker i onödan.
Då märker jag att jag läst fel varje gång!
Vi behövde inte åka till Solna utan Astrid Lindgrens barnsjukhus har en mottagning här i Märsta dit vi skulle.
Kanon!
Sparade mycket möda och tid på det.
Varför vi skulle dit var för att det skulle utredas varför både Sanna och William haft hosta så länge, nästan från födseln till och från.
Stackars små liv, vissa nätter har de inte kunnat sova alls.
Efter en ordentlig frågestund och lyssnande på barnens lungor så konstaterade han att han inte hittade något fel.
Han sa att det kan vara att de är lite extra känsliga i lungorna då de föddes för tidigt vilket kan göra att förkylningar drabbar just lungorna lättare.
Lite mer sa han ju så klart men allt kommer jag inte ihåg.
Så vi skulle avakta ännu en tid, till efter sommaren, och se om det försvinner av sig själv eller vad som händer.
Men han rådde oss att inte snåla med hostmedicinen eller bricanylen, att vi kunde få mer utskrivet då vi behövde det.
Hittills har vi ju gett dem det bara då de hostat som värst.
Tycker så synd om mina små älsklingar som inte blir av med sin hosta, förutom uppehåll någon vecka då och då.
Men vi får väl göra som doktorn säger och avakta.

Något fick vi med oss från läkarn i alla fall.
Både Sanna och William har fått "gegga" i vänstra ögat så att det gror igen, vi fick ögondroppar utskrivet och jag hoppas att de hjälper.
Efter besöket åt vi vuxna lunch, abrnen hade redan ätit tidigare då de varit på Delfinen och härjat.
Vi kom till restaurangen precis då de hade plockat undan lunchserveringen, men de var snälla nog att servera oss i alla fall av det som fanns kvar.
M-P åt kyckling gryta med ris och jag åt en jättegod ärtsoppa och plättar (vissa säger pannkakor).
Sanna var inte sen till att hjälpa mig med plättarna.
Hon verkar ha fått en favoriträtt verkar det som då hon tryckte i sig säkert en halva själv (alltså stora plättar).
William var inte lika förstjust i det men åt lite i alla fall, han föredrog att plocka med gurka och macka istället.
Sen var det dags för lilla mamma att pussa sina älsklingar och åka tillbaka till jobbet.
På kvällen då jag kom hem efter att först ha varit på dansträningen, besök i förrådet och hämtat min syster Tina från Arlanda så berättade M-P att det hade varit en tuff kväll.
Sanna hade inte varit på något solskenshumör direkt.
Min stackars man var så trött och sliten så jag skickade han i säng efter att vi ätit.
Själv fortsatte jag att packa färdigt allt inför helgen, för imorgon bitti åker vi iväg till Gottland!
Få se om vi får tid över att uppdatera under helgen, annars får ni som läser detta spänt invänta måndag kväll för att höra hur vi haft det.
Fyra bilder har min man tagit idag, här bjuder jag på två av dem.

Inga kommentarer: