onsdag 10 februari 2010

Matglädje!

Idag har barnen fått äta själva sin mat, både lunch och middag.
En följd av att de vägrar äta burkmat numera är att vi måste göra en matsedel över hela veckan hädanefter och laga mat till alla måltiderna.
Till lunch serverades det blodpudding.
Sanna och William var relativt nyvakna då det var matdags, men det hindrade inte William från att ta för sig.
Båda barnen åt med god aptit.
Och matglädje, det syntes det att det fanns.
Själv kom jag hem lagom till middagen.
Synen som mötte mig var total kaos på köksgolvet då Sanna och William fått roa sig med "deras" låda i köket medan pappa lagade middag, köttbullar och makaroner med gräddsås.
Nästan alla bunkar, skålar och plastlådor låg utspridda över hela köksgolvet.
Men barnen var glada, nöjda och sysselsatta det är huvudsaken.
En säker källa har berättat att barnen har använt sina röstresurser och på andra sätt prövat pappas tålamod till bristningsgränsen idag.
Lite otåliga befallningar kom från William innan maten serverades men så fort tallrikarna placerades framför dem så sken deras ansikten som små solar.
William ratade skeden helt och åt på sitt sätt, först genom att äta med fingrarna som bestick och sedan genom att försöka hälla i sig maten.
Han var nog hungrig han...
Men så nöjd han var genom hela måltiden.Sanna gjorde goda försök med att äta med sin gaffel, men gav upp emellanåt då det gick fortare med händerna. Men gaffeln använde hon glatt då och då.
Då tallrikarna var tomma så såg det ut som båda barnen försökte slicka i sig det sista ur dem.
Och då de fick mer makaroner så försvann dom så fort ur sikte att vi var tvungna att kolla om barnen slängde dem på golvet eller om de hamnade i stolarna.
Men nej, de var spårlöst borta!
Kanske underförstått att pappa fick skura golvet några gånger under dagen.
Själv "smet" jag direkt från matbordet tillbaka till jobbet.
Ännu en kväll jag kommer hem efter att barnen somnat.
Hur jag ska överleva helgen vet jag inte än, för då ska jag på läger med konfirmander.
Kommer att längta ihjäl mig efter mina små älsklingar ju...
// Sargit
P.S.
Makaroner dök upp senare på de mest konstiga ställen resten av kvällen.

4 kommentarer:

TvillingTur sa...

Ser underbart ut detta. Dom är så söta era små. Tror min fru känner samma känslor som du nu när hon oxå börjat jobba. Kommer ofta hem rätt sent och ibland efter att alla somnat. Konstig känsla kan jag tänka mig. Hon har förövrigt oxå konfirmationsläger på schemat inom en snar framtid. Tror dock att hon kommer kunna slippa vara borta hela helgen den här gången. Tufft att vara hemifrån så mycket.

-tobias.

Lina sa...

Bra gjort MP!

Anonym sa...

Kul att dom gillar att äta igen,det blir trevligare att umgås vid mat bordet om alla är glada :) / Ulrika

ankan sa...

haha, vilka matmonster! Skönt att det går bra med maten igen. Blodpudding och pannkaka är perfekta grejer det, när matmotivationen brister.
Fina kort med glada miner!