torsdag 22 december 2011

Lussebullebak och potträning

Igår var jag en sväng till Örebro för att hämta hem min syster Tina.
Skulle kika lite i affärer och vart hamnar man av alla ställen, jo på Bauhaus och Ikea!?!
Men jag hittade det vi behövde i alla fall, sådant som varit slut i Barkaby till exempel.
Jag var helt slut igår men ändå höll jag igång med att små plocka, tvätta (bland annat babykläder) och röja lite fram till sent på natten.
Kände mig tvungen nu då julen snart knackar på dörren och tiden inte verkar räcka till.
Så idag var det skönt att få sovmorgon ända till åtta på morgonen.
Barnen roade sig själva på sitt rum och det var underbart att bara ligga kvar i sängen och lyssna på deras bladder.
De kom som vanligt sen och kröp ner bredvid mig och så myste vi en stund till.
Jag hade lovat att vi skulle baka lussebullar idag, men då vi skulle sätta igång med degen upptäckte jag att vi glömt köpa saffran!
Tur nog hjälpte Helena oss med det och åkte och handlade och kom med det till oss så att vi kunde baka.
Både Sanna och William gillar att både laga mat och baka så de var på riktigt gott humör när vi började.
De fick blanda i allt utom smör- och mjölkblandningen och de skötte det galant och turades om snällt.
 De till och med stötte saffranet med socker och salt.
 Medan degen jäste så åt vi lunch, men sen fick degen jäsa lite extra mycket då det hände några små "olyckor" då barnen är utan blöja. De var så glada över att bara få ha trosor och kalsonger på sig.
De var jätteduktiga på att gå till pottan, Sanna hann dock inte med riktigt, men William har varit och kissat flera gånger i pottan.
Sanna blev lite less då hon råkade göra "tvåan" i trosorna så hon sa själv "vill ha blöja nu", men då det är uppandgo blöjor så kunde hon ju gå till pottan i alla fall själv sen, även om det inte hände så mycket där.
Trodde att Sanna skulle vara före med detta men nu verkar det som om William är mer mogen för det.
Nåja, till slut kom vi igång med att baka.
 De var duktiga även på det men jag fick då och då hjälpa till att göra "maskar" då de ledsnade på att själva försöka hela tiden.
Sen ville de posera också så blev en del bilder då de sa "ta på mig, få jag titta?" flera gånger och skrattade gott då jag visade bilden.

 Det hände en lite olycka mitt i bakandet, Sanna råkade komma åt ställningen med plåtarna på så två plåtar med färdiga bullar (ej gräddade så klart) åkte ner i golvet. SUCK!
Men efter lite tröstande (då jag råkade skrika till då det hände) så fortsatte bakandet.
 De verkade aldrig få nog av att baka, halva degen hade jag reserverat för att göra saffranslängder med vitchoklad, vilket Sanna hade svår att förstå.
Hon ville baka mera och tyckte jag var orättvis (eller nått) då jag sa att deras deg var slut och att nu var det mammas tur att baka.
Men hon satt bredvid och tittade på vad jag gjorde istället för att titta på "Lilla röda traktorn" som William såg på.
Här ser ni en del av de "lussebullar" som barnen gjort.
Självklart var vi ju tvungna att provsmaka dem...
Allting tog  mycket längre tid än vad jag planerat då det tog nästan hela dagen att baka, så jag hann inte alls göra mer nytta än hänga upp tvätten på tork idag.
I det stora hela gick allt bra men det lär nog dröja ett bra tag innan jag bakar ensam med barnen igen, kommer i alla fall inte att göra det medan de håller på med potträningen kan jag lova!
Nåja det är ju en dag imorgon också...
Jag åkte iväg med Tina till Kista på kvällen för lite sista minuten julhandling, hade bara två klappar kvar att fixa.
Nu är jag åter igen helt slut men har några saker kvar att fixa, ska baka färdigt julstjärnor och sedan vika tvätten.
Men sen blir det till att sova.
// Sargit

2 kommentarer:

farmor Anci sa...

Härligt att få "va´me´" även om det är på avstånd Kramisar

mummu sa...

ihanat leipurit