tisdag 6 december 2011

Finlands självständighetsdag idag

Idag då väckningen drog igång så hade jag svårt att komma upp.
Nej jag var inte trött, konstigt nog, utan jag hade ett barn på vardera sida om mig som tagit sig till vår säng efter halv sex sex tiden på morgonen.
Mysigt och trångt var det och svårt att ta sig upp utan att väcka någon av dem...
Dagen till ära så skötte sig barnen nästan exemplariskt på morgonen, glada och pigga samt någorlunda samarbetsvilliga.
Det som var till störst hjälp idag då vi skulle iväg var att de skulle få åka buss idag, Lycka!
Vi kom till dagis redan kvart i nio och dagen till ära hade de på sig sina snygga Finlandsmössor.
Nästan på en gång var det dags för deras äventyr.
Sanna, William och en till tjej från deras avdelning skulle få gå och se på finsk barnteater i Märsta bibliotek som hette "Kuu nukkuu" för barn från tre års åldern.
Det största äventyret var nog att få åka buss vilket båda barnen tycker är jättespännande och kul.

Själv hade jag en trevlig dag med ett glatt överraskande möte.
Jag skulle gå på ett grupp möte som familjecentret erbjuder just för familjer som växer, då man väntar syskon.
Vi blev bara två deltagare visade det sig men den andra mamman såg svagt bekant ut och det dröjde inte länge innan vi kom på vart vi kände igen varann ifrån.
Jag hade varit i Uppsala ensam med barnen då de var tre månader, mitt första besök i en stad ensam med de små.
Då jag den dagen satte mig i en barrista café (med rättvisemärkt fika) för lunch till mig och matning av barn (lite bökigt men det funkade) så fanns där en annan tvillingmamma med sina två döttrar som var ett halvår äldre än våra.
Vi pratades vid och det visade sig att hon jobbade i Knivsta pastorat.
Vi utbytte telefon nummer men sen blev det inget mer av det.
Men så idag så kom hon på träffen och väntar barn till mars!
Så roligt att vi har barn i nästan samma ålder både tvillingarna och senare "enslingarna".
Då vi berättade om våra upplevelser med våra små så var det väldigt många likheter mellan hur våra barn är som syskon samt deras personligheter sen födseln.
Så nu ska vi hålla kontakten sa vi och jag har redan blivit vän med henne på facebook, hihiii.
Världen är bra liten ibland...
En trevlig självständighetsdag helt enkelt på flera sätt.
// Sargit

3 kommentarer:

mummu sa...

olin illalla kirjastossa kuuntelemassa yhtä kirjailijaa.siellä mainittiin suomipipot pienen lapsen päässä.
ilmeisesti oli nähnyt vaan toisen.arvaa kuka oli ylpeä.

Moster Nadja sa...

Vad kul att dagiset tar hänsyn till såna speciella dagar att finska barnen får åka iväg på sin dag. Kul tycker jag. Stort tummen upp för dem. De gör säkert likadant för andra också från andra kulturer hoppas jag.

mummu sa...

kuulutaan suomenkieliseen hallintoalueeseen.siksi menevät kun se on laki.