lördag 17 december 2011

Julfirande hos mummu

Morgonen började lugnt men sen blev det lite hektiskt då vi försökte hinna med en massa saker i sista minuten.
Men då min syster Nadja hunnit förbi för att kika på vårt hus för första gången så styrde vi våra steg mot min mamma för att fira jul hos henne, då hon ska åka bort över jul och nyår.
Vi åt en väldigt god finsk julbord med morotslåda, leverlåda, karelstek med mera. Ja det fanns ju fiskar också men då jag själv inte äter sådant så tittade jag inte så noga på dem.
Sanna vågade smaka på morotslådan också och gillade det, men William vägrade allt utom köttbullar, korv och potatis. Jo lite karelstek smakade han också.
 Barnen var klara med maten före oss så de roade sig i varadagsrummet tills de upptäckte att det fanns pepparkakor och frågade omd e fick ta. Så klart de fick, de fick också lite andra kex att mumsa på och så satt de som små änglar på pall och stol och hade det bra.
 Min moster Elina och hennes man Svante var också med för att fira jul med oss, här en bild på henne och mig.
 Efter en massa lek och fika, julgröt med fruktsoppa (gjord på plommon, russin och lite andra torkade frukter) så var det dags för julklapparna.
Barnen fick öppna sina först vilket de gladerligen gjorde.
 Dagen gick fort och efter ännu mera lek och lite slappande i soffan för oss vuxna så var vi till slut tvungna att styra stegen hemåt igen.
Tack igen mamma för en härlig dag och alla fina julklappar.
Väl hemma så blev det middag och sedan lek med tågbanan William fick i julklapp från mummu.

Själv halvslumrade jag i soffan och vilade ryggen medan övriga tre roade sig på vardagsrumsgolvet.
Kvällen avslutades med tre partier med Maxi Yatzy med maken, 2-1 till mig (ovanligt att jag vinner på just det spelet).
// Sargit

Inga kommentarer: