onsdag 28 december 2011

Lek med Zacharias

Idag var det bestämt att vi skulle hälsa på hos familjen Eklund i deras nya hus i Knivsta.
Oj, vad barnen har tjatat om att få leka med Zacharias men det har blivit förkjutet på grund av sjukdom.
Vi kom dit lagom till lunch och direkt efter maten tog vi hela barnaskaran ut till lekplatsen.
Jag såg efter trion medan Heidi gick några varv med vagnen för att få Amelie att somna.
Sanna valde att "gunga bäbi gunga" det första hon gjorde medan grabbarna bus roade sig med att skyffla sand på rutschkanan bland annat.
Sen gungade de också tillsammans på dessa djur.
 Måste sett roligt ut för förbi passerande med tre barn i samma ålder och lika kläder och mig som höggravid vakandes över dem. Undrar om de trodde att det är trillingar, hihii...
 Huset var också ett populärt ställe att leka på, för att inte tala om rutschkanan.
 Sen turades barnen om att vara lejon (eller var det tiger?) och skrämma de andra två som skrattande tog skydd bakom varandra, eller skydda den andre som det såg ut ibland.
 Mina älskade småtroll.
 Leken fortsatte senare inomhus i Zacharias nya rum.
 Barnen lekte så bra ihop att vi vuxna kunde umgås på nedervåningen och fika lite samt prata i lugn och ro medan Amelie roade sig med oss.
Senare fick vi dock ansluta oss till barnen då det blev lite småtjafs om leksaker.
Efter mellanmålet hann vi med lite lek till innan det var dags att åka hemåt.
Tusen tack Heidi för god mat och trevligt umgänge!
Jag märkte att barnen var trötta så jag sa flera gånger till dem att somna nu inte i bilen och båda svarade "nää".
Medan jag spände fast Sanna så låtsades William att han sov och då jag frågade sover du så började han småflina och sedan skratta, men han försökte låtsas sova igen.
Halvvägs hem hörde jag hur tyst det blev, jag försökte prata med dem men fick inga svar.
Hemma i garaget såg de så här söta ut.
De sov säkert inte mer än tio minuter men det räckte.
Fast de var jättetrötta så fick de ny energi efter maten och somnade inte föränn närmare tio på kvällen!
Jag höll ut till elva med att små fixa lite med lillrummet samt att sortera upp våra filmer i lådor efter kategorier, innan jag till slut gav upp och gick till sängs utan att ha suttit vid datorn mer än fem minuter.
Har varit lite dåligt med datatid för egen del den sista tiden, vilket är positivt antar jag.
Potträningen har tagit ett steg tillbaka.
De har båda varit utan blöja hemma då och då men efter några olyckor så ville de hellre ha blöja på sig.
Men det får gå i deras egen takt, men jag ska försöka orka ha dem blöjfria de gånger vi är hemma är tanken.
Få se hur det går i praktiken då det är tufft att potträna två samtidigt med alla olyckor som blir och det tar tid...
// Sargit

Inga kommentarer: