söndag 18 december 2011

Fjärde advent - besök hos gammelmormor

Vi fick sovmorgon!
Först klockan åtta kom William intassandes till oss, en stund låg han och mös innan han sa "jag gå leka i mitt rum" sen gick han iväg men kom strax tillbaka med ett pussel.
Sen satt han där och gjorde detta pussel säkert fem eller sex gånger utan problem.
Han är duktig på pussel och har klarat av betydligt mer avancerade än denna nio bitars, men han verkar gilla det. 
Då jag klev upp så nämnde jag för honom att det har snöat och frågade om han ville titta ut på snön.
Då fick han bråttom iväg och jag antog att han skulle klättra upp på en stol vid matbordet, men han hade sprungit in till sitt och Sannas rum, där Sanna vaknade precis, och sen ropade han på mig att dra upp rullgardin rättare sagt sa han "vi ser ingenting, ta upp".
Båda stod en stund sen glada och tittade ut på snön.
Medan frukost förbereddes var det dags att tända det fjärde adventsljuset.
Man ser skillnad på vem som har tänt vilket ljus i alla fall.
Sedan hjälptes de åt att öppna dagens present, en film "Tomtarnas stora äventyr"av samma skapare som gjort "Trolltyg i tomteskogen".
Då frukosten var avklarad åkte vi iväg till Enköping för att hälsa på hos min mormor, även min moster Margit från Sundsvall var där.
Vi blev förvarnade om att det var dåligt väder, snöstorm, där men detta lyckades vi undvika helt.
Syntes inte ett spår av det då vi kom dit.
Vi åt lunch ihop och fikade innan min mormor gav upp och gick och vilade.
Barnen var lite blyga i början men snart tinade de upp rejält med min moster Margit.
Vi blev kvar till sena eftermiddagen, det blev en hel del bus på golvet med småtrollen för min moster.
När det var dags att gå ville barnen inte först klä på sig, de hade för roligt.
Men med gemensamma krafter lyckades vi få på dem ytterkläderna och så roade de sig i snön ett tag.
M-P gjorde en snöboll och då barnen såg det ville de också ha, sen fick han göra flera stycken åt dem.
William smakade till och med på snöbollen och verkade gilla det, han lyssnade inte på oss då vi sa att man inte ska äta snö. Han lyssnade inte på sin syster heller som sa samma sak åt honom.
Vi åkte hem via en liten omväg genom Bauhaus i Barkaby och passade även på att äta middag på Max.
Hemma igen så åkte M-P iväg till förrådet och affären och lite annat medan jag och barnen såg på "Lilla röda traktorn" efter att pyjamasen åkt på.
Så mysigt att sitta i soffan med barnen kurandes på varsin sida om mig.
Lite annat, båda har börjat protestera mot att ha blöja på sig.
Ikväll ville båda sitta på pottan då de var läggdags, men ikväll så kissade William igen i sin potta!
Han har gjort det några gånger nu men det är inte ofta han vill sitta på pottan.
Sanna däremot sitter ofta men det händer lite eller inget...
Försökte tala om att så fort de kan gå på pottan/toan då de behöver så kan de vara utan blöja, men det dög inte.
Ikväll var Sanna helt förtvivlad då hon sa gråtandes "stora tjejer inte ha blöja, bara alushousu. Jag iso tyttö" (alushousut=trosor, iso tyttö=stor tjej).
Länge höll hon på innan hon till slut somnade.
Då hade jag suttit vid hennes säng i omgångar och tröstat och försökt tala om att hon måste ha blöja på natten men att vi kan börja vara utan på dagen då vi är hemma om hon ville.
Så nu då barnen får jullov sanrt så blir det allvar med potträningen, jag hoppas på inte alltför många stora "olyckor", kläder är väl en sak men soffa, mattor och sängar är en annan...
Har du som läser detta några tips inför potträningen så tas de tacksamt emot.
Har ju inte suttit vid datorn något alls sen i fredags, skönt på ett sätt men vad jag hamnar efter med allt jag brukar göra som att läsa bloggar, mail och lite annat. Har i alla fall fb på mobilen.
Men nyttigt är det ju också att ta en paus då och då.
Kommer nog att ta en längre paus från datorn under julen skulle jag tro, men det återstår att se om det lyckas.
Vi har haft en trevlig men inte som planerad fjärde advent.
// Sargit

2 kommentarer:

maria sa...

Nora gjorde också som Sanna, ville plötsligt inte ha blöja. Men när hon fick vara utan gick det bättre med att komma ihåg pottan. Visst blev det olyckor, men inte så många och de flesta på hallgolvet på väg till toaletten och en och annan när hon satt och lekte så intensivt att hon inte hann resa sig förrän det precis var på väg.

ankan sa...

Precis ett sånt där pussel har vi också!
Jag skrev också ett blöjinlägg idag, vi gör inte nåt speciellt för att potträna utan litar på att barnen slutar självmant när de är redo. Vi har såklart pratat om det, och de använder pottan till och från.
Hoppas på blöjfritt snart!