måndag 19 december 2011

Granen är klädd!

Vi, jag och barnen, började med att göra popcorn girlanger till granen, eller som barnen sa "halsband till granen".
De har smakat popcorn bara en gång innan har jag för mig, då det var fiskedamm på förskolan förra året (eller var det iår?).
Sanna gillade popcorn jättemycket, så det slank nog ner fler i magen på henne än vad hon gav till mig att trä på tråden.
William gillade inte det först, men sen kom han på att han kunde tugga i sig det "mjuka" och ge det "hårda" till mig, yammi (not).
Då girlangen var på plats så började vi klä granen med allt det handgjorda pyntet.
William gav sig hän ordentligt och snabb som bara den hängde upp pynt efter pynt.
De började att hänga på de nedersta grenarna men då jag nämnde att de kunde hämta en pall eller stol för att nå högre så gjorde de det.
Här några bilder från pysslandet med granen.
Barnen var jättenöjda med att ha fått klä granen, vid middagen sa båda några gånger "det blev fint". 
 De ville ha paket under granen också, men jag tror vi aväntar med det då de kanske inte riktigt kan hålla sina fingrar i styr om det ligger en massa julklappar med fint papper och frestar under granen.
Då barnen somnat, medan jag slog in lite julklappar, så tog min älskade make tag i något som hör till husägares uppgifter under vintern, att skotta snö.
Tur att vi köpte en snöspade igår, lagom till nu då snön kom.
Här har han skottat sig fram till förrådet där vi trodde att barnens snowracers låg men icke, de ligger nog i stora förrådet så det blir en tur dit imorn för att leta efter dem antar jag...
Själv skottade jag faktiskt fram gången på framsidan av huset idag, två gånger (!) så att brevbäraren skulle komma fram till brevlådan utan att behöva pulssa genom snön.
Dagen har gått fort idag, min första semesterdag tillbringade jag på mitt jobb.
Helt i eget intresse då jag målade färdigt barnens julklapp, möblerna till dockhuset vi köpt via blocket.
Lättare att hålla till där man har tillgång till både utrymme och de vektyg man behöver.
// Sargit

Inga kommentarer: