lördag 30 april 2011

Vår i skogsknopp skogen

Idag var båda barnen väldigt mammiga då vi skulle gå till bilen, båda envisades med att hålla mig i handen.
 Väl framme i skogen så förvånade William oss något enormt, han protesterade bara en gång (för syns skull antar jag) men sedan knatade han glatt iväg efter de andra utan att titta bakåt efter oss alls.
Han hade sagt på morgonen "skogen, krama puu", så han kom väl ihåg att vi skulle till skogen idag och vad vi gör där då jag påmint om det igår i förbifarten.
Idag skulle vi se vad vi hittade för små djur i skogen bland annat under stenarna.
Det var spännande tyckte barnen.
Det fanns larver, skalbaggar och myror bland annat som vi stötte på under olika stenar, en snigel såg vi också (fast inte under en sten då).
 Här visar Sanna upp sitt fina kort som alla barnen får vid samlingen för att fästa på en stjärna för närvaro.
Brukar ta en bra stund att samla in korten igen då barnen tycker om dem och tar med dem sedan på skogspromenaden.
 Ännu en sten vi kikar under, glad att jag slapp plocka upp några otäcka djur i handen...
 Sanna hittade något mjukt och lurvigt också som hon lekte med en stund.
Fika blev det sen också så klart.
 Testade återigen min kamera i mobilen och lyckades få denna fina bild på blåbärsris (tror jag det var).
 Farsorna slappar medan barnen roar sig med fröken.
Kul att barnen numera vågar sig iväg utan oss, på gott och ont.
 På promenaden tillbaka så följde Sanna med Thomas och Emma på stigen, senare så "bytte" vi barn en stund då Emma följde med mig och Sanna följde sin brors gudfar.
 Denna lilla insekt tittade vi närmare på också, Emma gillar småkryp då hon gärna håller dem i handen.
 Efter att vi kramat trädet och sjungit sången så ville barnen leka vi stenen/klippan igen.
Kul hade de, speciellt då de fick hoppa från klippan i M-P´s famn som sedan slängde dem i luften lite.
Denna stolpe var också kul att leka tittut kring med varandra.
Tycker det är svårt att klä barnen nu då det i ena stunden är varmt och nästa kallt.
Aprilväder helt enkelt. Men idag var vädret med oss.
// Sargit

Inga kommentarer: