onsdag 20 april 2011

Promenix, lek och påskpyssel

Idag hämtade jag barnen redan klockan två.
Både Sanna och William var jätteglada och det var inga problem att få med sig dem från dagis.
Sanna valde att gå den första biten.
 Det krävdes inte mycket övertalning från barnens sida då de tjatade om "bussen", så istället för att gå till Valsta kyrkan så tog vi bussen dit.
Så här nöjda var barnen i väntan på bussen.
 Sanna var den som var väldigt uppmärksam på landskapet utanför fönstren, medan William var mer nyfiken på vad som hände inne i bussen.
 På Valsta kyrkans öppna förskola var det fullrulle idag.
Många som ville påskpyssla lite verkade det som.
Sanna och William var inte så intresserade av mellanmål utan styrde stegen direkt till leksakerna.
Tyvärr upptäckte jag försent att jag fått något på linsen, därav de suddiga bilderna.
Bilderna gör inte rättvisa egentligen åt vad de mest lekte med: bilarna.
William gick runt med två små bilar som han knappt släppte ur sikte, Sanna bytte bilar då och då.
Här fastnade barnen ute i kapprummet efter blöjbytet, tog en stund att övertala dem att lämna sina platser och komma in och leka igen.
Mycket glada skrik hördes då de studsade upp och ner i skoställningen.
 Då det blev en plats över vid pysselbordet så sa vårt äldsta lilla troll "Sanna måla" flera gånger så då fick hon ta plats vid bordet och måla ett påskägg i trä samt en kyckling i trä som hon senare valde ut en fjäder med omsorg som limmades fast som stjärt.
William sa också att han ville måla, men då jag förklarat att han fick vänta till Sanna var klar då det inte fanns plats vid bordet, så satt han snällt i min famn och tittade på sin syster då hon målade.
Sen fick han också måla så klart, då visade han upp mer tålamod och precision än Sanna.
 Medan vi föräldrar städade undan så fick barnen busa runt en stund till innan det var dags för avslutningssamlingen.
Då tände Moa ljuset för alla barn och föräldrar som varit där idag.
Sanna och William verkar gilla dessa samlingar då de var bland de första som satte sig på mattan.
I början och på slutet så spelade Moa på flöjten.
På slutet hade Nils hittat en flöjt att blåsa i han med, här "spelar" han tillsammans med Moa.
 Då jag äntligen fått barnen ut från församlingshemmet, vilket de inte ville lämna, så insåg jag vad klockan var.
Vi skulle inte hinna hem på fem minuter för att hinna börja med middagen, så jag ringde min älskade make och bad honom påbörja middagen.
Det var bra väder att gå i men det märktes att barnen började bli trötta och hungriga då de lyckades reta varandra flera gånger under hemfärden.
Hemma möttes vi av en ljuvlig doft av grillad kyckling.
Så nu är även vår grill hemma invigd för det här året.
Sanna hjälpte pappa med att övervaka kycklingen.
Blev lite tufft innan middagen var klar då båda barnen var så trötta och även mammiga.
Men den goda maten gick ner med god aptit och nattningen gick rätt så snabbt sedan.
En härlig dag blev det fast jag inte hann med allt jag velat.
// Sargit

1 kommentar:

farmor Anci sa...

Nog för att snön har börjat försvinna härifrån också, men att vara så där lättklädd utomhus lär vi få vänta ännu ett tag på. Har i alla fall kunnat ta av vinterjackan.