onsdag 27 april 2011

Skojakt

 Idag slutade jag tidigare för att hinna gå på skojakt med familjen.
Barnen har nämligen bara regnstövlar som passar förutom vinterskor, de vårskor jag köpt på ren chansning visade sig vara för små så barnen får knappt på sig dem.
Efter att jag hämtat barnen från dagis så åkte vi direkt iväg, vi hann knappt ut på motorvägen innan vi hörde snarkningar från baksätet.
Väl framme på Stinsen så såg det ut så här i baksätet.
 De vaknade inte ens då vi lyfte över dem i vagnen, vilket gjorde att vi hann fixa två andra ärenden innan jag till slut väckte dem.
 Men innan jag hann väcka dem så gick strömmen, inte bara i affären utan i hela byggnaden till och med hela Sollentuna ända bort till Rotebro fick vi höra!
Så typiskt, enda tillfället att kunna gå och shoppa och så går strömmen så allt står still, inga affärer kan sälja något då det mesta behöver el för att fungera.
Efter en kvart bestämmer vi oss för att åka till Täby istället.
Vi hinner packa in barn och vagn i bilen och skulle precis starta bilen, då kommer strömmen tillbaka!
Bara att lasta ut oss igen.
Sedan började skojakten till de små.
Hittade fina skor till barnen både på skopunkten och din sko, men just deras storlek var slut!
Så vi styrde stegen till min favorit barnskoaffär: Vincent.
Barnen var inte alls samarbetsvilliga, de ville till lekplatsen och inte pröva några skor.
De vägrade högljutt så fort vi försökte.
Expediten (tror det var ägaren) sa då åt oss att låta barnen leka på lekplatsen och så fick vi med oss skor att pröva där.
Hon frågade om barnen fick äta glass och efter ett ja så gick hon iväg för att hämta två glassstrutar, med baktanken att de skulle vara distraherade av glass medan vi satte på dem skorna.
Det fungerade inte, det slutade med att M-P fick äta upp nästan all glass själv.
Efter en stund så smakade Sanna också på glass, mer en än gång...
Snart nog så gick barnen med på att prova skorna vi valt ut, sen fick vi inte ta dem ifrån dem.
Här springer Sanna och William runt och busar i sina blivande nya skor.
Med på köpet fick vi även fyra par strumpor förutom rabatt på vårskorna vi köpte.
Vaari och Helena kom också till Stinsen och mötte upp oss på lekplatsen, de skulle äta middag med oss.
Men först lite mera lek innan maten, för både gammal som ung.
 Efter maten smet jag iväg för att kika lite själv i skoaffärer.
Senare möttes vi upp och då var barnen väldigt glada och busiga.
Här busas det för fullt, vid frågan vad de gör blev svaret "åka busssss!".
Så söta de var då de lekte med varandra och bytte plats med varandra då och då.
 Vi sa adjö till Vaari och Helena och sedan fortsatte vi leta lite mer efter ett andra par skor till barnen, så kallade "dagisskor" då vi tänkte att de vi köpte skulle vara mer för hemma bruk.
Men som sagt fanns inte rätt storlekar som jag redan nämde.
Istället hittade vi cykelhjälmar till barnen.
Sanna blev så förtjust i sin att hon vägrade ta av den, fast den hon provade var alldeles för stor.
William ville först inte prova men då han såg hur mycket Sanna tyckte om sin så ville han också ha.
Båda barnen ratade det förslag på hjälm jag visade dem, utan valde helt självmant ut de hjälmar som vi sedan köpte: Rosa!
För er som inte vet det så är jag inte så förstjust i just rosa, i små mängder är det ok men lagom är bäst anser jag.
Sanna ville själv bära sin kartong med hjälmen till kassan.
 Väl i bilen så ville barnen inte skiljas från sina nya hjälmar, de ville ha dem på sig.
 Mina sötnosar.
Rätt lyckad shopping fast det tog mycket längre tid än planerat på grund av strömavbrottet.
// Sargit

2 kommentarer:

farmor Anci sa...

Ja Sargit ibland vet barna era verkligen vad de vill. De var mycket fina i dem ....trots att de var rosa =) Kul !

Moster Tina sa...

HAHA Det är INTE mamma som bestämmer i allt längre ;)