lördag 9 april 2011

Gröna fingrar hos barnen

Innan hemfärd så stannade vi till på Plantagen, nåja en liten omväg blev det ju.
Jag kunde nämligen inte få med mig jordsäckar själv då jag var där igår med barnen.
Både Sanna och William älskade att åka kärra, de blev väldigt besvikna då färden var över och vi skulle fortsätta åka bil igen.
 Efter lunch tog hela familjen en välbehövlig vilopaus.
Planen var att sova en halvtimma men det blev en och en halvtimma! Oops...
Men skönt var det.
Efter lite mellanmål var det dags för dagens projekt, så frön och byta jord till hibiskusen.
Vi, jag och barnen, började med att så frön.
William var först med att hjälpa till att fylla lådan med jord.
 Sanna lockades också ut till solen så småningom och hjälpte till hon med.
 "Hmmm undrar vad det här är förnåt?"
 Att så frön var tydligen väldigt spännande. De bad om mer och mer frön tills de tog slut.
 De följde mina instruktioner väldigt bra också.
 Då fröna var sådda och jorden vattnad så lekte barnen lite på altanen.
De vill nog ha kvar vintern ett tag till...
 Då min älskade make hjälpt mig få ut hibiskusen så tog jag mig an den stackars plantan.
Den hade inget jord kvar alls utan hela stora krukan var fullt med enbart rötter, till och med i den del där man häller i vatten ("självvattnande" kruka) var fullt av rötter!
Krävdes väldigt mycket jobb för att få till det hela och skar bort en hel del, hoppas att hibiskusen överlever hanteringen.
Men efter ett bra tag var det dags att ge den ny jord och det hjälpte barnen ivrigt till med..
 Det var så varmt på vår altan att jackorna och mössorna åkte av och Sanna sprang ut och in mellan varven. Men efter mycket tjat förstod Sanna att om man går in tar man av sig skorna och går man ut tar man på sig dem igen.
 Så skönt att ha det gjort, nu är det "bara" resten av växterna kvar att byta jord på.
// Sargit

Inga kommentarer: